ارائه مدل کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم
الموضوعات : Educational engineering: educational design and technologyعصمت سيفی 1 , امینه احمدی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامي، کیش، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامي، تهران جنوب، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: کلیدواژه: آموزش مجازی, دانشگاه نسل چهارم, فناوریهای نوین, مدیریت یادگیری الکترونیکی, مشارکت برون¬سازمانی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، و روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. شرکت¬کنندگان بخش کیفی خبرگان و متخصصان آموزش عالي، اساتید برجسته وخبرگان فناوری که دارای مدارک دکتری در آموزش عالی و فناوری بودند که براساس قاعده «اشباع نظری» و به¬صورت غیرتصادفی هدفمند تعداد 10 نفر تعیین شدند. و در بخش کمی جامعه آماری شامل اساتید دانشگاههای سراسری که بهطور تقریبی 20000 هزار بودند، درنظر گرفته شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری خوشهای یک مرحلهای تعداد 376 نفر تعیین شد. روش جمع¬آوری اطلاعات به ¬روش کتابخانه¬ای، و ابزار اندازه¬گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق-ساخته بود. تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر به دو روش 1. صوری و2. محتوایی انجام شد، ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه¬وتحلیل داده¬ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدليابي معادلات ساختاري با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد مدل حاصل شامل 5 بعد، 13 مؤلفه و 47 شاخص است. ابعاد فناوری نوین شامل آموزشی، زیباشناختی، محتوایی، مشارکت برونسازمانی، فرآیندی میباشد. با توجه به خروجی تحلیل میانگین مقادیر اشتراکی و میانگین مقادیر R Squares نشان میدهد که مقدار GOF برابر است با 37/0؛ که برازش قوی مدل را نشان میدهد. تناسب مدل پیشنهادی کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم قوی میباشد.
