ارائه مدل کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم
الموضوعات : مهندسی آموزشی: طراحی و تکنولوژی آموزشیعصمت سيفی 1 , امینه احمدی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامي، کیش، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامي، تهران جنوب، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: کلیدواژه: آموزش مجازی, دانشگاه نسل چهارم, فناوریهای نوین, مدیریت یادگیری الکترونیکی, مشارکت برون¬سازمانی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، و روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. شرکت¬کنندگان بخش کیفی خبرگان و متخصصان آموزش عالي، اساتید برجسته وخبرگان فناوری که دارای مدارک دکتری در آموزش عالی و فناوری بودند که براساس قاعده «اشباع نظری» و به¬صورت غیرتصادفی هدفمند تعداد 10 نفر تعیین شدند. و در بخش کمی جامعه آماری شامل اساتید دانشگاههای سراسری که بهطور تقریبی 20000 هزار بودند، درنظر گرفته شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری خوشهای یک مرحلهای تعداد 376 نفر تعیین شد. روش جمع¬آوری اطلاعات به ¬روش کتابخانه¬ای، و ابزار اندازه¬گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق-ساخته بود. تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر به دو روش 1. صوری و2. محتوایی انجام شد، ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه¬وتحلیل داده¬ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدليابي معادلات ساختاري با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد مدل حاصل شامل 5 بعد، 13 مؤلفه و 47 شاخص است. ابعاد فناوری نوین شامل آموزشی، زیباشناختی، محتوایی، مشارکت برونسازمانی، فرآیندی میباشد. با توجه به خروجی تحلیل میانگین مقادیر اشتراکی و میانگین مقادیر R Squares نشان میدهد که مقدار GOF برابر است با 37/0؛ که برازش قوی مدل را نشان میدهد. تناسب مدل پیشنهادی کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم قوی میباشد.
کتابنامه
آذر، خدیجه (1400). شناسایی مؤلفههای مؤثر بر پیدایش و توسعه دانشگاه نسل چهارم: تحلیل کیفی دیدگاه خبرگان دانشگاهی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 23(91)، 113-95.
سپهری، یعقوب. لیاقت دار، محمدجواد و اسفیجانی، اعظم (1399). رویکردها و روشهای یاددهی و یادگیری در دانشگاههای نسل چهارم از منظر اعضای هیات علمی: مطالعه موردی کیفی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 12(2)، 161-137.
فراستخواه، مقصود (1397). گاه و بيگاهي دانشگاه در ايران (مباحثي نو و انتقادي در باب دانشگاهپژوهي مطالعات علم و آموزش عالي). تهران: انتشارات آگاه.
کلبعلی، مرضیه (1397). کاربرد فناوریهای نوین در آموزش، اولین کنفرانس ملی یافتههای نوین در حوزه یاددهی و یادگیری، سیریک، https://civilica.com/doc/865141.
گودرزوندچگینی، مهرداد (1397). رویکرد دانشگاههای نسل چهارم کار و عمل (مورد مطالعه: دانشگاههای کمبریج، استنفورد و هاروارد). فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 20(78), 1-16. doi: 10.22047/ijee.2018.128487
نادری، ابوالقاسم و موسوی خطیر، سید جلال (1400). ارائه الگویی برای دانش محوری دانشگاههای کشور. مطالعات بینرشتهای دانش راهبردی، 11(43)، 410-385.
ياراحمدزهی، محمدحسين. (1398). همايش ملی اقتصاد، مديريت توسعه و کارآفرينی با رويکرد حمايت از کالای ايرانی. زاهدان: سازمان عالی ايران. مديريت صنعتی نمايندگی سيستان و بلوچستان.
یدالهی ده¬چشمه، آرش. رجائی¬پور، سعید و سیادت، سیدعلی (1400). تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم (دانشگاه اجتماعی) برای دانشگاههای ایران. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 13(4)، 57-31. doi: 10.22035/isih.2021.375
Evans, C (2020). Exploiting students’ part-time work to enhance learning, teaching and assessment. Industry and Higher Education, 34(1), 1- 4.
Giuri, P. Munari, F., Scandura, A., & Toschi, L (2019). The strategic orientation of universities in knowledge transfer activities. Technological Forecasting and Social Change, 138, 261-278. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.09.030
Larchenko, V., & Barynikova, O (2021). New technologies in education. XIV International Scientific and Practical Conference “State and Prospects for the Development of Agribusiness - INTERAGROMASH 2021”. E3S Web Conf. Volume 273, 2021. Article Number12145.doi: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127312145
Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K. K., & Steinert, M (2019). Combining technology and entrepreneurial education through design thinking: Students' reflections on the learning process, Technological Forecasting & Social Change, www.elsevier.com/locate/techfore,
Nabi, G., Walmsley, A., & Akhtar, I (2019). Mentoring functions and entrepreneur development in the early years of university. Studies in Higher Education, 46, 1159-1174.
Harms, R (2019). Learning Sustainability Entrepreneurship by Doing: Providing a Lecturer-Oriented Service Learning Framework, www.mdpi.com/journal/sustainability.
Zuti, B., & Lukovics, M (2015). Fourth Generation” Universities and Regional Development. Published in: In: Hamm R, Kopper J (eds.) Higher education institutions and regional development. Proceedings of the 3. ERSA international workshop. No. ISBN:978-3-00-049656-1 (2015): 14-31.