پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس تابآوری، مهارتهای اجتماعی و کمالگرایی
الموضوعات :علی اکبر خوشگفتار مقدم 1 , محمدعلی مغیثی 2
1 - مدیریت آموزشی، مدیریت و علوم و تحقیات قم، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, تابآوری, دانشآموزان, کمالگرایی , مهارتهای اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول بر اساس تابآوری، مهارتهای اجتماعی و کمالگرایی انجام گرفت. از نظر نوع توصیفی - پیمایشی و از نظر روش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مدرسه امام جعفر صادق (ع) متوسطه اول استان قم (350 نفر) است. حجم نمونه از طریق نرم افزار GPower، تعداد 74 نفر و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد و معدل دانش آموزان به عنوان شاخص پیشرفت استفاده شد. ارزیابی پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ انجام شد. مقدار آماره آلفا 0.890 ، 0.938 و 0.887 بدست آمد که نشانگر پایایی مناسب ابزار است. تجزیه و تحلیل آماری داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 27 انجام شد. یافته ها نشان داد با استفاده از روش تحلیل رگرسیون همزمان، مدل معنی داری به دست آمد (0.369= مجذور R تعدیل شده و 0.05 P< و 15.219F=). این مدل 36.9 درصد از واریانس را توجیه می کند. در نهایت رابطه معنی داری بین کمال گرایی و پیشرفت تحصیلی یافت نشد اما بین تاب آوری و مهارت های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری با پیشرفت تحصیلی وجود داشت.
Argyle, M. (2019). Social Skills. Companion encyclopedia of psychology, 454-482.
fang, t., & liu, f. (2022). A Review on Perfectionism. Social Sciences, 255-264.
Garrett M, F. (2016). Regression. Diagnostic Histopathology, 271-278.
vanmeter, f., & cicchetti, d. (2020). Resilience. Handbook of clinical neurology, 67-73.
تبریزی شهروی, ز. (1402). عوامل موثردر پیشرفت تحصیلی.
جهینی, س., حسنی, ر., و باتمانی, ف. (1400). تدوین و آزمون مدل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مبتنی بر شایستگی. رویکردهای نوین آموزشی, 1-20.
حسینی, س., دادیلی, س., و جلیلوند فرد, س. (1402). بررسی اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در توسعه و پیشرفت کشور. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش, 117-127.