نگاهی تحلیلی به تمثیل سازی پروین اعتصامی با واژه « میوه»
الموضوعات :فاضل عباس زاده 1 , فریبا ایمانزاده 2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد مغان، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد، ایران.
الکلمات المفتاحية: شعر فارسی, تمثیل سازی, میوه در ادبیات, نقد اجتماعی, پروین اعتصامی,
ملخص المقالة :
شاعران ازتمثیلات مختلفی درآثار خود استفاده کرده اند. و از شگردهای ادبی بهره مند شده اند. یکی از این شاعران پروین اعتصامی است که اشعاری زیبا و مؤثر دارد، و در مواردی ذهن هر انسان آگاه را به تأمل وامی دارد. او در آثار خود به کارگیری تمثیلات را به شیوهای نوآورانه به نمایش گذاشته است.این مقاله، به بررسی تمثیلسازی پروین با استفاده از واژه «میوه» پرداخته است. هدف آن، تحلیل نقش واژه «میوه» در شعر او و نحوه بهکارگیری آن بهمنظور انتقال مفاهیم و انتقادات اجتماعی است. ضرورت این پژوهش نشانگر آنست که تمثیلها نقش مهمی در فهم بهتر مخاطبان از شعر و ادبیات دارند و میتوانند به عنوان ابزاری برای انتقال پیامهای پیچیده به کار روند، نتیجه پژوهش نشان داد که پروین اعتصامی با استفاده از تمثیلهای میوهای، به تصویرکشی مسائل اجتماعی و اخلاقی پرداخته و به نقد رفتارهای زمان خود اشاره کرده است. بنابراین نه تنها زیبایی بصری و حسی را به شعر افزوده اند، بلکه ابزاری برای انتقاد و آموزش هستند. تحلیلهای انجامشده بر روی اشعار اعتصامی نشاندهنده تسلط او بر زبان و بهکارگیری تمثیلها به شیوهای نوآورانه است. از تحلیل شعرهای او مشخص شد که میوهها نه تنها به عنوان عناصری تزئینی، بلکه به عنوان نمادهایی از تجدید حیات، تحول و حتی فساد استفاده شدهاند. همچنین اعتصامی با استفاده از میوهها در تمثیلات خود، به طور موثری پیامهایی درباره جایگاه زنان، اخلاق اجتماعی و اهمیت طبیعت را منتقل کرده است. پژوهش حاضربه روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی -تحلیلی صورت گرفته است.
ابراهیمی، مختار. (۱۳۹۳). بررسی و نقد تمثیلهای شعر پروین اعتصامی. بهارستان سخن: فصلنامه علمی پژوهشی ادبیات فارسی، ۱۱(۲۶).
اعتصامی، پروین. (۱۳۹۰). دیوان اشعار پروین اعتصامی مثنویات، تمثیلات و مقطعات. تهران، کارگاه فیلم و گرافیک سپاس.
بالفکر، سردار. (۱۳۹۸). انواع تمثیل در ادب فارسی. فصلنامه بهارستان سخن، ۱۶(۱۵).
پولادی، کمال. (۱۳۸۷). تاریخ اندیشه سیاسی در ایران و اسلام. چ دوم، تهران: نشر مرکز.
جرجانی، عبد القاهر. (١٣٧٤). اسرار البلاغه. ترجمة جليل تجلیل، تهران: مروارید.
حاجی رجبی، نفیسه و عرب، عباس. (۱۳۹۸). تمثيل با رویکرد فابل در اشعار پروین اعتصامی و ایلیا ابو ماضی. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، شماره پیاپی( ۴۲).
حمیدی، سید جعفر و شامیان، اکبر.(۱۳۸۴). سرچشمه های تکوین و توسعه ی انواع تمثيل اسطوره رویا. فرهنگ عامه نشریه ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز.سال( ۴۸). ۵۷-۱۰۷.
رضایی، احترام. ( ۱۳۹۸). معرفی انواع تمثیل فشرده و جستجوی رد پای آن در شعر نخستین شعرای زبان فارسی. مجله ی علمی شعر پژوهی بوستان ادب دانشگاه شیراز. سال یازدهم، شماره ۲(۴۰). ۱۰۱-۱۳۲.
زرین کوب، عبدالحسین. (۱۳۷۲). شعر بی دروغ. شعر بی نقاب. چ هفتم. تهران: علمی.
سعدی شیرازی، مصلح الدین. (۱۳۲۰). به تصحیح محمد علی فروغی. تهران: چاپخانه بروخیم.
شمیسا، سیروس. (۱۳۸۶). بیان، ویرایش سوم. تهران: میترا.
عرب یوسف آبادی، فائزه. منیره فرضی شوب. محمد نعیم محمدی. (۱۳۹۲). شکل و ساخت تمثیلات پروین اعتصامی. نشریه زن در فرهنگ و هنر، دوره ۵، شماره ۲.
فتوحی، محمود. (۱۳۸۵). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
فتوحی، محمود. (۱۳۸۴). تمثيل ماهیت اقسام کار کرد، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۲ - ۱۳، شماره ۴۷-۴۹.
محمودی نوسر، مریم. رضوانیان، قدسیه.(۱۳۹۳). زیبایی شناسی تمثیل در شعر پروین اعتصامی. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی دانشگاه پیام نور بجنورد، کد شناسه : ۶۱۴۳۴۱۲۵۶۱۲۱۳۹۰۱.
مرتضایی، جواد. (۱۳۹۰). تمثیل تصویر یا صنعت بدیعی. پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه اصفهان. ۴(۱۲). ۳۸-۴۹.
مشــرّف، مــریم. (1390). مفهــوم تجــدد و رویکــرد نئوکلاســیک در دیــوان پــروین اعتصــامی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، ۳(۱۱). 152-13۵.
مقیاسی، حسن. سمیرا، فراهانی. (۱۳۹۳). بررسی تطبیقی درون مایه مناظرات در اشعار احمد شوقی و پروین اعتصامی. دومین همایش ملی ادبیات تطبیقی دانشگاه رازی، ۱۳ شهریور.
وفایی، ویدا. عالیه یوسف فام. مریم مهاجری. (۱۳۹۲). بررسی تمثیل در اشعار پروین اعتصامی و بهار. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
یوسفی، غلامحسین. (۱۴۰۰). چشمه روشن دیداری با شاعران. چ شانزدهم، تهران، علمی.
سایت ایبنا، باقری، مهدی( ۲۳شهریور،۱۴۰۲)، تمثیل شگرد ادبی پروین در بازتاب اوضاع اجتماعی بود، نوشتاری به مناسبت برگزاری همایش پروین اعتصامی.
References
Arab Youssef Abadi, Famre Mera Fadzi Shub Mohammad Najm Majidi (2016(The shape and construction of Parvin's plays A sit-in in the magazine "Women in Culture and Art", Volume 5, Number 2
Bashkere Sardar (2018), types of allegory in Persian literature, Baharestan
Shami Quarterly, (1012).
Branch Yousefi, Gholamin (1400) Cheshme Roshan, a meeting with poets, 16th edition, Tehran, Ilmi Biryani, Zainab (2019) Getting to know Parvin
Etsami, Recognizing Faces (5), Tirgan, Tehran.
Ebrahimi, Mukhtar (2013) Analysis of Parvin Etisami's Poem Tests of
Baharestan Sokhn Scientific Research Quarterly Persian literature (11(26).
Etisami, Parvin (2019) Divan of Parvin Etisami's poems, Mashrabat, Fluids and Sections, Tehran, Film and Graphic Workshop
Fatuhi, Md. (2008) Steel construction of different types, Journal of literature and humanities and humanities 1-13 issues.
Fatuhi, Mahmoud (2008) Rhetoric of the image of Tehran .
Fatuhi, Mahmoud (1384) allegory of the nature of types of work. Journal of
Faculty of Literature and Human Sciences, 12-13, no ٤٩-٤٧ Mahmoudi
Hamidi, Seyyed Aufy and Shamian, Akbar (2011), The origins and development of allegories of the dream myth, Farhang Public publication of Faculty of Literature and Human Sciences, University of Tabriz, year 18) 1757Bottom of Form.
Jami Rahmi Shibeh and Arab Abbas (2018) Analyzing the poems of Parvin Etisami and Anna Abu Ghazat with a persuasive approach, the chapter of Stili research in Persian language and literature of the Islamic Azad University, Poshid branch, issue number (12).
Jurjani, Abd al-Qahir (1375) Asrar Lailatah, translated by Tajlil, Tehran,
Marwarid.
Mortezaei, Javad (1990) Transformation of the image with natural nature, researches on Persian language and literature, University of Isfahan 12(49-38).
Mashrekha Maryam (1390) The concept of modernity and the more classical approach in Diwan Parvin Etisami Research Journal of Educational Literature, 113) 152-135.
Nusreh Maryam Rezvanian Qodsieh (2013) The aesthetics of allegory in the poetry of Parvin Etsami, Association for the Promotion of Persian Language and Literature, hosted by Payam Noor Bekhord University Ekhord University, Anh al-Nasa: 1 1256131390 61434
Poladi, Kaman (1387) History of political thought in Iran and Islam, second edition, Tehran, Name of Center
Qoli, Hassan Samira, Farahani (2013) A comparative study of the theme of debates in the poems of Ahmad Shoghi and Parvin National Conference of
Comparative Literature of Razi University, 13th of Shahrivar Etisami, 2nd
Raziaei, Tasbeh (2008) Introducing the types of intensive imagination and searching for its traces in Rashi'I, the first performance of the Persian period, a scientific journal of poetry research in Shiraz University, 11th year, number 19320-107.
Saadi Shirazi, Mosleh al-Din (1320) edited by Mohammad Ali Darvishi, Tehran, printing house.
Shia Siros (1386) statement of the third edition of Tehran Mitra
Vafai, and Bada Alia Youssef, Maryam Mohajeri (2012) study of allegory in the poems of Parvin Estriki and Bahar, Islamic Azad University, Central Tehran
Zarin Koob, Abdul Hossein (1372) Poem without beginning Poem without patience, Haft Tehran Scientific Press.