تأثیر ارزش درک شده از رویدادهای گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری (مورد پژوهی: شهر زنجان)
الموضوعات :ساناز سلمان مهاجر 1 , فیروزه حاجی علی اکبری 2
1 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش درک شده, رویداد گردشگری, ارزش ادراک شده از سفر, استراتژی رویدادها, وفاداری به مقصد گردشگری.,
ملخص المقالة :
تحقیقات اخیر در حوزه اثرات کلی گردشگری توجه زیادی به صنعت رویدادها نداشتهاند. بنابراین هدف اصلی این مطالعه ارائه راهکاری برای جذب بیشتر گردشگران به شهر زنجان و افزایش علاقه آنان به بازدید از آن و ارتقای رتبه آن در جذب گردشگر است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقيقات توصيفي- تحلیلی است، همچنين اين تحقيق به شيوه پيمايشي صورت ميگيرد. جامعه آماری آن گردشگران بازدید کننده از جشنواره آش و نمایشگاههای کاسپین شهر زنجان در بازه زمانی 19 الی22 مهر ماه سال 1401 میباشد و نمونه آماری 384 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران به روش تصادفی انتخاب شدهاند.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بومی شده یویینگ و همکاران (2016) میباشد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی صوری و تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ کل (841/0) مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. تحلیلهای توصیفی از نرمافزار spss نسخه 24 و تحلیلهای استنباطی و آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که ارزش ادراک شده رویداد اثر مثبتی بر ارزش ادراک شده سفر و همچنین ارزش درک شده سفر اثر مثبتی بر وفاداری به مقصد گردشگری را دارد.
1- آزاده فر، م.1397.طراحی بستههای گردشگری موسیقی، هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره،23 شماره 1. 77-86.
2- اسماعیلیان، س. 1394. بررسی تأثیر برگزاری رویدادهای فرهنگی (جشنواره موسیقی) بر جذب گردشگر به جزیره کیش (مطالعه موردی: جزیره کیش). اولین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامهریزی پایدار ایران، تهران، 27 آبان.144-160.
3- بد،م،درمان،ف.1402.آسیب شناسی گردشگری رویداد در ایران، مجله گردشگری فرهنگ، 4(13)، صص 73-62.
4- بهاری، ج، بهاری، ش، محمدی، س.1402. تأثیر رسانهها بر ترویج گردشگری غذایی در شهرستان بجنورد؛ در مراحل پیش از سفر، هنگام سفر و پس از آن، علوم جغرافيايي، دوره،20 شماره،46 صص 54-75.
5- حاجی حسن، م. 1397. نقش ارتباطات انسانی در اثربخشی فرهنگی و اجتماعی گردشگری. میراث و گردشگری، 3(9 )، 149-166.
6- جهانیان، م، شیخونی، س. 1402. عوامل مؤثر بر جذب گردشگران در گردشگری رویداد بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر طوس،مجله گردشگری فرهنگ، 4(13)، 23-14 .
7- خوش اخلاق، ر، صفائی فرد، س.و، ورشوساز، ب. 1393. ارزش گذاری اقتصادی سایتهای تفریحی با استفاده از رویکرد هزینه سفر انفرادی تک منظوره، مطالعه موردی: سایت دربند تهران. فصلنامه علوم اقتصادی . دوره 8، شماره 27،صص 126-107.
8- رضوانی، م،طیبی، ص،حاتمینواد، ح.1392. نق رویدادهای فرهنگی در اقتصاد گردشگری شهری با تأکید بر مدل) LQ مورد مطالعاتی: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران(برنامهریزی و توسعه گردشـگری، سـال،2 شـماره،7 صـص. 181-163.
9- زارعی، م، سیدجوادین،س، رحیم پور، ع، باقری، م. 1391.تبیین مسائل صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران، اندیشه مدیریت راهبردي، سال ششم، شماره اول، بهار و تابستان، شماره پیاپی 11، 106-73.
10- زیاری، ک، سرخ کمال، ک، زیاری، ر. 1394. تکنیکهای برنامهریزی گردشگری، تهران: دانشگاه تهران.342 صفحه.
11- عباسی، م، شاکرمی، ن، ملک،ر. 1397. برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهری نمونه موردمطالعه: شهر خرم آباد. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 8(28)،168-156.
12- عباسی،ع، عسکری فر، ک، خادمی، ن.1402. عوامل جذب گردشگران رویداد به جشنوارههاي محلی (مورد مطالعه: جشنواره گل و گلاب میمند فارس)،مطالعات مدیریت گردشگري، سال 18، شماره 72،63-41.
13- منوچهری، س، محمدی، س، اسکندری، ح. 1402. تحلیلی کیفی بر توسعه گردشگری رویداد محور مبتنی بر جشنوارۀ بینالمللی تئاتر خیابانی شهر مریوان. جغرافیا و آمایش شهری منطقهای،13(46)، 1-32.
14- موسوی،ن، حاجی علی اکبری،ف،درودی،ه. 1402. تحلیل نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در توسعه گردشگری بوم گردی شهرستان زنجان،گردشگری شهری،دوره 9، شماره 1.
15- هادی زاده، م، مکوندی،ک، مکوندی،ع. 1403. برنامهریزی در صنعت گردشگری. پژوهشهای معاصر در علوم و تحقیقات، پیاپی 58، صص 59-52.
16- Anderson, D.M. 2010. Estimating the economic value of ice climbing in Hyalite Canyon: an application of travel cost count data models that account for excess zeros. Journal of Environmental Management. 91: 1012-1020.
17- Curtis, J. A. 2003. Demand for water-based leisure activity, Journal of Environmental planning and Management . 46 (1): 65-77
18- Earnhart , D. 2003. Do travel cost models value transportation properly?. Transportation Research Part D Transport and Environment. 8, 397-414.
19- Gomez,M,Fernandez,A.C,Molina,A.Aranda,E. 2018.City branding in European capitals.An analysis from the visitor perspective.Journal of Destination marketing & management.7.pp: 190-201.
20- Higgins-Desbiolles, F. 2017. Event tourism and event imposition: A critical case study from Kangaroo Island, South Australia, Tourism Management, No.64, pp.73-86.
21- Donald Getz , Stephen J. Page.2016. “Progress and prospects for event tourism research ”,Tourism Management , Vol .52 , pp : 593- 631 .
22- Pınar Yürük, Ayse Akyol, Gülhayat Golbas Simsek .2017. “Analyzing the effects of social impacts of events on satisfaction and Loyalty” , Tourism Management , Vol .60 , pp : 367- 378 .
23- Yueying Hazel Xu, Ip Kin Anthony Wong , Xiuchang Sherry Tan .2016. “Exploring event bundling: The strategy and its impacts”, Tourism Management ,Vol.52, pp :455-467 .