مقایسه اثر بخشی مهارت های فراشناختی و آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر معنای تحصیلی و وجدان تحصیلی
الموضوعات :
1 - ایران - آذربایجانشرقی - دانشگاه آزاد اسلامی سراب - 'گروه روانشناسی
الکلمات المفتاحية: فراشناخت, ذهن آگاهی, معنای تحصیلی, وجدان تحصیلی.,
ملخص المقالة :
پرداختن به متغیرهای مرتبط با آموزش و مداخله های ارتقاء دهنده ی آن می تواند بسیار مهم باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثر بخشی مهارت های فرا شناختی و آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر معنای تحصیلی و وجدان تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تبریز بود. مطالعه حاضر در زمره ی مطالعات نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و جایگزینی تصادفی آزمودنیها با استفاده از گروه گواه می باشد. از جامعه ی دانش آموزان مقطع متوسطه ی دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1402 و به شیوه نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی تعداد 45 دانش آموز انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. گروه های آزمایش در معرض آموزش مهارتهای فراشناختی گروهی (ملچیور، فرانکن، دان، در هیدن، 2019 ) و مهارت های ذهن آگاهی (کابات زین، 2005 ) قرار گرفتند. از پرسشنامه های پرسشنامه وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتیگ (2002) و معنای تحصیلی هندرسون-کینگ و اسمیت (۲۰۰۶) جهت ارزیابی متغیرهای وابسته استفاده شد. نتایج از طریق تحلیل کوواریانس چند عاملی (MANCOVA) و نرم افزار آماری SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مهارت هاي ذهن آگاهي بر وجدان تحصيلي و معناي تحصيلي دانش آموزان مثبت و معني دار مي باشد. نتايج همچنين مشخص ساخت كه اثر مهارت هاي فراشناختي بر وجدان تحصيلي مثبت و معني دار بود ولي بر معناي تحصيلي معني دار نيست. از دیگر نتایج تحقیق این بود كه بين مهارت هاي فراشناخت و مهارت هاي ذهن آگاهي تفاوت معني داري در ميزان تاثيرگذاري بر متغيرهاي وابسته وجدان تحصيلي و معناي تحصيلي وجود ندارد.