مطالعه کیفی نگرش نوجوانان و جوانان دختر طرفدار محصولات سرگرمی کرهجنوبی
الموضوعات :لیلا ابراهیمی ورزنه 1 , الهام فتحی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: مطالعه کیفی نگرش نوجوانان و جوانان دختر طرفدار محصولات سرگرمی کرهجنوبی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، مطالعه کیفی نگرش نوجوانان و جوانان دختر طرفدار محصولات سرگرمی کرهجنوبی بود.جامعه آماری تمامی دختران طرفدار صنعت سرگرمی کره جنوبی در شهر تهران بود. نمونه آماری تا رسیدن به اشباع نظری 11 دختر نوجوان و جوان ۱۳ تا 22 ساله بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی بود و مصاحبههای نیمهساختارمند مورد استفاده قرار گرفت. نتایج یافتههای به دست آمده از این مطالعه نشان داد رسانههای نوین عامل تغییرات در نهادهای هویتساز شدهاند و رسانهها عوامل معناساز هویتی را دستخوش تغییر نمودهاند و تاثیر رسانهها در شکل گیری هویت و نگرش دختران جوان و نوجوان در رابطه با نحوه تاثیر پذیری هویت آنان از صنعت سرگرمی کره جنوبی قابل توجه است. هم چنین طی مصاحبه های اکتشافی با شرکتکنندگان 5 مضمون اصلی و 24مضمون فرعی استخراج شد. مضامین استخراج شده شامل دوری از خویشتن و هویت ایرانی، نگرش منتقدانه در مورد وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جنسیتی در ایران، آرمانی پنداری، سرمشقگیری و احساس نزدیکی به هنرمندان صنعت سرگرمی کره جنوبی، تغییر سبک زندگی و شکل گیری هویت گروهی بود. یافته های این مطالعه می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار سیاستگذاران رسانه، متخصصان سلامت روان و جامعه شناسان قرار دهد تا در شکل گیری هویت و نگرش دختران نوجوان و جوان ایرانی موثر باشد.
Abbasi, A., & Jafari, A. (2020). The effect of celebrities' Instagram actions on the lifestyle of Iranian users. Communication Research (Research and Measurement), 27(1 (series 101)), 33-54. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/380388/fa
Arab Moghadam, N., Gorgi, A., Jamshidi, B., & Shaykh al-Islami, R. (2014). Identifying the patterns of youth and adolescents and the factors affecting them (Study case: Shiraz city). Strategic studies of sport and youth, 14(28), 0-0. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/362592/fa
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. URL: https://www.amazon.com/Social-Learning-Theory-Albert-Bandura/dp/0138167443
Bangun, C. R. (2019). Participatory culture: a study on Bangtan Boys fandom Indonesia. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 13(2), 1-1. URL: https://doi.org/10.24090/komunika.v13i2.2539
Cho, Y. (2011). Desperately seeking East Asia amidst the popularity of South Korean pop culture in Asia. Cultural studies, 25(3), 383-404. URL: https://doi.org/10.1080/09502386.2010.545424
Duffett, M. (2018). Understanding which fandom? insights from two decades as a music fan researcher. A Companion to Media Fandom and Fan Studies, 2, 461-476. URL: https://doi.org/10.1002/9781119237211.ch29
Ejtehadi, M., & Keshafinia, V. (2019). Sociological survey of celebrity culture audience on Farsi Instagram. New Media Studies, 5(20), 113-148. [Persian]. URL: https://sid.ir/paper/264614/fa
Erikson, E. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: W. W. Norton Company. URL: https://www.amazon.com/Identity-Youth-Crisis-ERIKSON-1968-08-01/dp/B01K3JWBT0
Fortunata, F., & Utami, L. S. S. (2021). The Effect of Addiction of Watching Korean Drama Series on Imitation Behavior of Adolescents. In International Conference on Economics, Business, Social, and Humanities (ICEBSH 2021) (pp. 876-883). Atlantis Press. URL: http://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.210805.138
Herpina, H., & Amri, A. (2017). The impact of dependence on watching Korean dramas on the behavior of communication science students at Syiah Kuala University. Student Scientific Journal of the Faculty of Social & Political Sciences, 2(2), 1-13. URL: https://jim.usk.ac.id/FISIP/article/view/2679
Jenol, A., Ayuni, N., & Ahmad Pazil, N. H. (2020). K-pop fans’ identity and the meaning of being a fan. Universiti Sains Malaysia. URL: https://www.researchgate.net/publication/342782225_K-pop_Fans'_Identity_and_The_Meaning_of_Being_a_Fan
Lacasa, P., de la Fuente, J., Garcia-Pernia, M., & Cortes, S. (2017). Teenagers, fandom and identity. Persona Studies, 3(2), 51-65. URL: https://doi.org/10.21153/ps2017vol3no2art648
Lathiafah, I. N., Herman, A., & Yusaputra, I. (2018). The effect of accessing the Korean wave on the imitation behavior of adolescents in Palu city. Journal of Communication Science, 6(2), 111-126. URL: http://dx.doi.org/10.21070/kanal.v6i2.1933
Majdabadi Farahani, Z., Farzad, V. O., Shahrarai, M., & Moradi, A. R. (2011). Family activity, personal identity and problematic behavior in adolescence. Evolutionary Psychology (Iranian Psychologists), 7(27), 207-217. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/101551/fa
Mehraban, M., & Shah Ghasemi, E. (2021). Providing a model of media literacy for adolescent girls who use Instagram. Iran's Cultural Research, 14(1 (series 53)), 147-167. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/1051360/fa
Papalia, D., Olds, S., & Feldman, R. (2008). Psychology of human development and evolution. Translated by Hamayak Avadisyans, Foruzandeh Davrpanah, Siamak Naqshbandi, Hamidreza Sohrabi, Afsaneh Hayatroshanai, Dawood Arabgheshtani. (2012). Tehran: Rushd. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1836560/
Rabiei, A. (2008). New media and identity crisis. National Studies, 9(4(36)), 149-176. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/89060/fa
Schwartz, S. J., & Pantin, H. (2006). Identity development in adolescence and emerging adulthood: The interface of self, context, and culture. Advances In Psychology Research, 45, 1-40. URL: https://www.researchgate.net/publication/285806711_Identity_development_in_adolescence_and_emerging_adulthood_The_interface_of_self_context_and_culture
Schwartz, S. J., Mason, C. A., Pantin, H., & Szapocznik, J. (2009). Longitudinal relationships between family functioning and identity development in Hispanic adolescents: Continuity and change. The Journal of early adolescence, 29(2), 177-211. URL: https://doi.org/10.1177/0272431608317605
Silverman, D. (2005). Instances or sequences? Improving the state of the art of qualitative research. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 6(3), 1-1. URL: https://doi.org/10.17169/fqs-6.3.6
Soroush, M., Mohammad Taghi, I., Rostgar, Y., & Farudestan, M. (2017). Comparison of individual, family and friendly leisure patterns of adolescents and middle-aged people in Isfahan city and investigating the role of gender identity, religiosity and its components in these patterns. Culture and Communication Studies Quarterly, 18(37), 67-100. [Persian] URL: https://doi.org/10.22083/jccs.2017.70657.2051
Steinberg, L. (2005). Cognitive and affective development in adolescence. Trends In Cognitive Sciences, 9(2), 69-74. URL: https://doi.org/10.1016/j.tics.2004.12.005
Suryani, N. P. E. (2014). Korean wave as a soft power instrument to benefit south korea’s economy. Journal of Social and Political Sciences, 16(1), 69-83. URL: https://doi.org/10.7454/global.v16i1.8