مدیریت نوین صادرات بر مبنای خط مشی های مدل جاذبه کامل (مورد مطالعه: کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی )
الموضوعات : Public administration
صدیقه عطرکار روشن
1
,
مرحوم شمس الله شیرین بخش
2
,
حمیده زمانی
3
1 - عضو هیأت علمی،گروه اقتصاد، دانشگاه الزهرا
2 - اقتصاد سنجی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا(س)، تهران
3 - عضو دانشگاه الزهرا(س)
الکلمات المفتاحية: تجارت, صادرات, کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی, مدل جاذبه, روش حداقل مربعات تعمیم یافته,
ملخص المقالة :
با توجه به پدیده جهانی شدن اقتصاد و نیاز مبرم به حضور فعالتر کشورها در صحنه بینالمللی، افزایش تجارت بینالمللی بهعنوان یکی از مسائل حیاتی در دستور کار بسیاری از دولتها قرار گرفته است. امضای توافقنامههای بینالمللی بین کشورهایی که از نظر جغرافیایی بههم نزدیک هستند یا ارزشهای دینی و فرهنگی مشترک دارند، بهعنوان یک راهبرد مهم برای افزایش تجارت بین این کشورها شناخته میشود. با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیلهای خاص، سازمان کنفرانس اسلامی نقش مهمی در اقتصاد جهانی و جهان اسلام ایفا میکند. از این منظر این مطالعه با استفاده از مدل جاذبه دوطرفه (کامل) و دادههای تابلویی، عوامل مؤثر بر حجم صادرات دوجانبه بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده و واردکننده، جمعیت کشورهای واردکننده، نرخارز حقیقی و شاخص درک فساد کشور صادرکننده، اثر مثبت و معناداری بر حجم صادرات دوجانبه اعضای سازمان دارند. همچنین فاصلهی جغرافیایی نیز بهطور منفی و معناداری بر حجم صادرات بین این کشورها تأثیر میگذارد. این پژوهش با ارائه تحلیل به تبیین وضعیت و روندهای موجود در حوزه مدیریت صادرات دوجانبه بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی میپردازد و پیشنهاداتی برای بهبود این مدیریت ارائه میدهد.
