اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر روایتدرمانی گروهی بر بهبود علایم افسردگی و بازدههای هیجانی، در دانشآموزان دارای نشانگان افسردگی
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیفرشته چنگیزی 1 , معصومه آزموده 2 , شعله لیوارجانی 3 , شهرام واحدی 4
1 - دانشگاه ازاد تبردانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانیز
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
4 - استاد، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: افسردگی, بازدههای هیجانی, ذهنآگاهی مبتنی بر روایتدرمانی,
ملخص المقالة :
افسردگی در کودکان و نوجوانان به دلیل و ایجاد اختلال در کارکردهای مختلف اجتماعی، تحصیلی، حرفهای و غیره، شیوع آن موضوعی است که به توجه جدی نیاز دارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود علایم افسردگی و بازدههای هیجانی در دانشآموزان دارای نشانگان افسردگی بود. برای این منظور در طی یک پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل، 40 نفر از دانشآموزان با نشانگان افسردگی، ساکن شهر تبریز به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره، آزمایش و کنترل کارگماری شدند. علایم افسردگی و بازدههای هیجانی آزمودنیها قبل و بعد از اتمام مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر روی گروه آزمایش در 16 جلسه اجرا شد. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد فرایند جلسات مداخلات برنامه ذهنآگاهی مبتنی بر روایتدرمانی گروهی باعث بهبود علایم افسردگی و بازدههای هیجانی در دانشآموزان دارای نشانگان افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. با توجه نتایج به دست آمده از این پژوهش، میتوان از برنامه مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی به عنوان یک برنامه مداخلهای موثر در بهبود علایم افسردگی و بازدههای هیجانی در دانشآموزان دارای نشانگان افسردگی استفاده کرد.
_||_