ساختارشناسی داستان رستم و اسفندیار و توازن قدرت در اندیشۀ سیاسی ایران باستان
الموضوعات :
سامان قاسمی فیروزآبادی
1
,
پیمان اسحاقیه
2
1 - استادیارگروه ایرانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، یزد، ایران (نویسندة مسؤول)
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
تاريخ الإرسال : 28 الخميس , ذو القعدة, 1442
تاريخ التأكيد : 10 السبت , ربيع الأول, 1443
تاريخ الإصدار : 18 الأربعاء , جمادى الأولى, 1443
الکلمات المفتاحية:
ایران باستان,
پهلوان,
رستم و اسفندیار,
توازن قدرت,
شاه,
ملخص المقالة :
در داستان رستم و اسفندیار شاهد نبرد دو پهلوان نامی هستیم که یکی بر این باور است که نبیند مرا زنده با بند کس و دیگری به صراحت می گوید نباشد ز بند شهنشاه ننگ. آن چه فرجامِ ناگزیرِ داستان را به نبرد این دو پهلوان می کشاند، تفاوت نگاه آن دو به نهاد شاهی و نهاد پهلوانی است که یکی برخاسته از سنت ایران پیش زرتشتی و دیگری برگرفته از اصلاحات زرتشت است. در این مقاله با روش ساختارگرایی جایگاه نهاد پهلوانی و مناسبات آن با نهاد شاهی در دو سنت پیش لهراسپی و لهراسپی-گشتاسپی بررسی می شود. از ویژگی های مهم نهاد پهلوانی در سنت پیشلهراسپی وجود خاندان نیرم به عنوان نمایندۀ گوهر پهلوانی، اعتبار اقناع کنندۀ هویت پهلوانی، استقلال و آزادی پهلوان، وساطت میان شاه و مردم، نظارت بر دادورزی نهاد شاهی و محدودکردن قدرت شاه را می توان برشمرد. در سنت لهراسپی-گشتاسپی پهلوان متعلق به خاندان شاهی است، هویت معتبری ندارد و دستبسته و مطیع مطلق فرامین است و نقشی جز جنگیدن زیر درفش شاه ندارد. در مقابل این نهاد، نهاد شاهی اقتداری نامحدود دارد و هیچ نهادی برای نظارت بر عملکرد شاه و تحدید آزمندی های او تعریف نشده است. به نظر می رسد سنت لهراسپی-گشتاسپی محصول اصلاحاتی است که شخص زرتشت یا موبدان به نام زرتشت انجام داده اند.
المصادر:
- احمدی، بابک. (1370). ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز.
اسکولز، رابرت. (1393). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: آگاه.
امینیپور، مریم و احمد ابومحبوب. (1396). «بررسی آیین شمنی و سایر جادوها در داستان رستم و اسفندیار»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، سال سیزدهم، شمارۀ چهل و هفتم، صص99-137.
بیرانوند، یوسفعلی، صحرایی، قاسم و علی حیدری. (1395). «تحلیل تعارض و مذاکره در داستان رستم و اسفندیار شاهنامه»، نشریۀ زبان و ادب، سال نوزدهم، شمارۀ سی و نهم، صص37-57.
پهلوان نژاد، محمدرضا و رضا ایزدی. (1385). «تجزیه و تحلیل ساخت کلان حماسۀ رستم و اسفندیارِ شاهنامۀ فردوسی بر اساس قالبِ لباو و والتسکی»، زبان و زبانشناسی، سال دوم، شمارۀ چهارم، صص 1-20.
جانستون، سارا ایلز. (1394). درآمدی بر دین های دنیای باستان، ترجمۀ جواد فیروزی. تهران: ققنوس.
حسینی، روحالله و اسدالله محمدزاده. (1385). «بررسی ساختار تقابل رستم و اسفندیار در شاهنامه بر اساس نظریه تقابل لوی استروس»، پژوهش زبان های خارجی، شمارۀ31، صص43-64.
حمیدیان، سعید. (1383). درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی. تهران: ناهید.
حیاتی، زهرا. (1392). «بررسی دلالت های ضمنی گفتوگو در داستان رستم و اسفندیار از دیدگاه علم معنای»، کهننامه ادب پارسی، سال چهارم، شمارۀ دوم، صص21-45.
دزفولیان راد، کاظم و عیسی امن خوانی. (1388). «دیگری و نقش آن در داستان های شاهنامه»، پژوهش زبان و ادب فارسی، شمارۀ سیزدهم، صص1-23.
دوبوئیسون، دانیل. (1392). «گواهی روشن روش تطبیقی»، اسطوره و حماسه در اندیشۀ ژرژ دومزیل، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: نشر مرکز، صص65-77.
دوشنگیمن، ژاک. (1385). دین ایران باستان، ترجمه رؤیا منجم، تهران: علم.
دومزیل، ژرژ. (1383). سرنوشت جنگجو، ترجمه مهدی باقی و شیرین مختاریان. تهران: قصه.
دیویس، دیم. (1396). حماسه و نافرمانی: بررسی شاهنامه فردوسی، ترجمه سهراب طاوسی، تهران: ققنوس.
رادفر، ابوالقاسم و سامان قاسمی فیروزآبادی. (1391). «بررسی تطبیقی ایزد باد با رستم و سهراب»، کهن نامه ادب پارسی، سال سوم، شماره یک، صص67-88.
رضایی دشت ارژنه، محمود و فاطمه مصطفایی کرملکی. (1395). «نقد و بررسی داستان گشتاسب بر اساس نظریۀ توهم توطئه»، پژوهشنامۀ ادب حماسی، سال دوازدهم، شماره 22، صص53-73.
رضایی کلاته میرحسن، محدثهالسادات و امیر الهامی. (1399). «بررسی پیوند ایدئولوژی فرۀ شاهی و فرۀ پهلوانی در شاهنامۀ فردوسی»، دوفصلنامۀ ادبیات پهلوانی دانشگاه لرستان، سال چهارم، شماره ششم، صص165-192.
زرتشت بهرام پژدو. (1338). زراتشت نامه، از روی نسخه مصحح فردریک روزنبرگ، با تصحیح مجدد و حواشی و فهارس به کوشش محمد دبیرسیاقی. تهران.
زریری، عباس. (1396). شاهنامه نقالان: داستانهای پهلوانی ایران در زنجیرهای از روایتهای سینه به سینه و سنتی/ طومار مرشد عباس زریری اصفهانی، ویرایش جلیل دوستخواه. تهران: ققنوس.
سرامی، قدمعلی. (1388). از رنگ گل تا رنج خار: شکلشناسی داستانهای شاهنامه، تهران: علمی و فرهنگی.
شیبانی اقدم، اشرف. (1396). «نقش الگوهای گفت وگویی و نظام نوبت گیری در رزمنامۀ رستم و اسفندیار»، پژوهشنامه ادب حماسی، سال سیزدهم، شمارۀ اول، پیاپی 23، صص53-69.
شیرخدا، طاهره، خلیلاللهی، شهلا و احمد فروزانفر. (1398). «واکاوی گفتمان قدرت در داستان رستم و اسفندیار از منظر فوکو»، دوفصلنامۀ علمی جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام، دورۀ 7، شمارۀ 2، پیاپی 15، صص215-230.
فردوسی، ابوالقاسم. (1389). شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق. تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
قادری، بهزاد و علیاصغر رحیمی. (1386). «برادرکشی مقدس: نمایی از همانندی ها در رستم و اسفندیار و پیرمرد و دریا»، پژوهشنامۀ علوم انسانی، شمارۀ پنجاه و چهارم، صص383-402.
قاسمی فیروزآبادی، سامان. (1399). «تحلیل اسطوره شناختی گوهر زرتشت بر پایۀ داستان تولد او در دینکرد هفتم و گزیده های زادسپرم»، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، شماره61، صص223-250.
کرمی، فرهاد و حسن حیدری. (1397). «گفتوگو و روابط قدرت در داستان رستم و اسفندیار»، پژوهشنامۀ ادب حماسی، سال چهاردهم، شمارۀ دوم، پیاپی 26، صص175-193.
مالمیر، تیمور. (1385). «ساختار داستان رستم و اسفندیار»، نثرپژوهی ادب فارسی، شماره19، پیاپی16،صص 163-184.
موله، ماریان. (1395). آیین، اسطوره و کیهان شناسی در ایران باستان: مسألۀ زرتشتی و سنت مزدایی، ترجمۀ محمد میرزایی. تهران: نگاه معاصر.
موله، ماریژان. (1386). ایران باستان، ترجمۀ ژاله آموزگار. تهران: توس.
نبی لو، علیرضا. (1391). «بررسی داستان رستم و اسفندیار بر مبنای دیدگاه کلود برمون»، متنشناسی ادب فارسی، سال چهارم، شمارۀ چهارم، پیاپی شانزدهم، صص33-52.
نصراللهی، یدالله و عاطفه جنگلی. (1396). «تحلیل روانشناسی اسطورۀ قهرمان و رویین تنی در داستان رستم و اسفندیار بر اساس نظریه های آدلر و رادن»، فصلنامۀ ادب عرفانی و اسطورهشناختی، سال سیزدهم، شمارۀ چهل و هشتم، صص269-295.
_||_