بررسی تحولات ضد قهرمان درحماسه های ملی، دینی و تاریخی با تحلیل شش منظومه حماسی
الموضوعات :
گلاویژ جلالی
1
,
علیرضا مظفری
2
1 - دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران(نویسنده مسؤول)
2 - استادزبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه، ایران
تاريخ الإرسال : 21 الخميس , ذو القعدة, 1442
تاريخ التأكيد : 07 الأربعاء , ربيع الأول, 1443
تاريخ الإصدار : 18 الأربعاء , جمادى الأولى, 1443
الکلمات المفتاحية:
حماسه,
دینی,
ملی,
تاریخی,
تحول,
ضد قهرمان,
ملخص المقالة :
متون حماسی جزو جدانشدنی ادبیات فارسی هستند که شاهکار اصلی آن شاهنامۀ فردوسی است. بعد از شاهنامه، حماسه سرایی رواج پیدا کرد و به تقلید از آن در دورههای مختلف، انواع حماسه های دینی و تاریخی سروده شد؛ امّا در سرایش آنها، تحوّلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که در کشور ایجاد شد، تأثیر گذاشت و به تناسب تحوّلات، موضوع، جایگاه، ویژگی ها و اهداف شخصیت های حماسی نیز تغییر کرد. در این پژوهش با هدف تأملّی بر تحوّلات ضدّ قهرمان و تفاوت ها و شباهت های آن در حماسه های ملّی، دینی و تاریخی، منظومه های حماسی بانوگشسب نامه و فرامرزنامه از حماسۀ ملّی، علینامه و خاوران نامه از حماسۀ دینی و تمرنامه، جنگنامۀ کِشم و جروننامه از حماسۀ تاریخی به روش کتابخانه ای و بر مبنای نگارش توصیفی-تحلیلی بررسی شده است. نتیجۀ پژوهش نشان می دهد حماسه های دینی و تاریخی نیز بر بنیاد حماسۀ ملّی استوار شده ؛ امّا در تقابل بنیادین خیر و شر، همسو با مضمون و هدف قهرمان داستان، دچار دگرگونی شده است. وجه مشترک هر سه نوع حماسه، وجود ضدّ قهرمان انسانی جدالگر با صفات بدنژادی، اهریمنی و تنومندی است؛ امّا این ضدّ قهرمان در حماسۀ دینی و تاریخی با انگیزۀ قهرمان و روایت تاریخی در اهداف جدال، کنش و صفات ضدّ قهرمان و سرانجام ضدّ قهرمان متغیّر گشته است.
المصادر:
- آبرامز، مایرهوارد. (1385). نقد ادبی، اصطلاح و تعبیرها، تهران :جنگل.
آیدنلو، سجّاد. (1384). «مهیندخت، بانوگشسپ سوار»، کتاب ماه ادبیّات و فلسفه، شمارۀ93، صص 45ـ 34.
الیاده، میرچاد. (1365). مقدّمه بر فلسفهای از تاریخ (اسطورۀ بازگشت جاودانه)، ترجمۀ بهمن سرکاراتی. تبریز: نیما.
بانوگشسبنامه. (1382). مقدمه، تصحیح و توضیح. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
خوسفی، ابنحسام.(1382). تازیان نامۀ پارسی (خلاصۀ خاوراننامه)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ربیع. (1390). به گزین علینامه، گزینش، مقدّمه، شرح لغات: سیّد علی موسوی گرمارودی، تهران: میراث مکتوب.
ربیع. (1389). علینامه، تصحیح رضا بیات، ابوالفضل غلامی، تهران: میراث مکتوب.
رزمجو، حسین. (1381). قلمرو ادبیات حماسی ایران، 2جلدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مشهد: سخنگستر.
ستارّی، جلال. (1388). جهان اسطورهشناسی، اسطورهای ایرانی، تهران: مرکز.
سرکاراتی، بهمن. (1357). «بنیان اساطیری حماسۀ ملّی ایران»، زبان و ادب فارسی (نشریۀ سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)، دورۀ 30. شمارۀ 125: صص61ـ1.
سرکاراتی، بهمن. (1378). سایههای شکار شده، تهران: قطره.
شهبازی، اصغر. (1393). «حماسهسرایی دینی در ادب فارسی»، آینۀ میرات، شمارۀ55، صص 209ـ 183.
صفا، ذبیح الله. (1333). حماسهسرایی در ایران، از قدیمترین عهد تاریخی تا قرن چهاردهم هجری، تهران: امیرکبیر.
قدری. (1384). جنگنامۀ کشم وجروننامه، تصحیح و تحقیق محمّد باقر وثوقی، عبدالرّسول خیراندیش. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
کارنوی، آلبرت جوزف. (1383). اساطیر ایرانی، ترجمۀ احمد طباطبایی، تهران: علمی و فرهنگی.
کیکاوس، خسرو. (1382). فرامرزنامه، به اهتمام رستم پسر بهرام تفتی، تصحیح میترا مهرآبادی. تهران: دنیای کتاب.
مرتضوی، منوچهر. (1370). مسایل عصر ایلخانان، تهران: آگاه.
معین، محمّد. (1391). فرهنگ معین، تهران: امیرکبیر.
هاتفی خرجردی. (1398). تمرنامه بازنمود زندگینامۀ امیر تیمور گورکانی، بازنویسی، پیراست و ویراست از منصور شکرایی.
یوسفی، هادی، محمود مدبّری، محمّدرضا صرفی، یحیی طالبیان. (1386). «ضدّ قهرمان در شاهنامه و منظومههای پهلوانی ایران»، پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا)، دورۀ 1. شمارۀ چهارم، صص60ـ39.
_||_