«جمشید و خورشید» یا «جام جم» در شعر خواجو و حافظ
الموضوعات :جمیله اعظمیان 1 , امیرحسین ماحوزی 2 , محمود طاووسی 3
1 - گروه ادبیات،دانشکده ادبیات و زیان خارجی
2 - گروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه پیام نور دماوند
3 - گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی
الکلمات المفتاحية: جم و خورشید, جام جم, خورشید و ایزد مِهر, شعر خواجو و شعر حافظ,
ملخص المقالة :
چکیده در این پژوهش کیفی- کمی، نخست، ژرف ساخت عنصر قدیم اسطورۀ جمشید، یعنی جم و خورشید و پیشینۀ عنصر جدید آن موسوم به جام جم، توصیف و تحلیل و سپس میزان و چگونگی بهره مندی خواجو و حافظ از دو عنصر مذکور بررسی شده است: الف. خواجو افزون بر عنصر قدیم جم و خورشید در گوهرنامه و گل و نوروز، عنصر جدید جام جم را در روضه الانوار، کمال نامه و همای و همایون به فراخور اهداف برگزیده، حال آن که حافظ در دیوان، جام جم را با بسامد چیره اختیار کرده است. ب. خواجو گرچه هر دو عنصر قدیم و جدید اسطورۀ جم را در منظومه های خویش آورده است، میانگین بسامدی آثار خواجو مبیّن چیرگی جام جم است. ج. معادل سازی های جم و خورشید در گل و نوروز و گوهرنامه، نشان دهندۀ ارتباط و یگانگی جم و خورشید در این منظومه هاست. د. اگر ایزد خورشید: مِهر؛ در این معادله ها، جای گزین واژۀ خورشید گردد، معادلۀ تازه جم و مِهر پدید می آید و این موضوع، به احتمال، مؤید بهره برداری مِهرپرستانۀ نیاکان ما از عناصر قدیم اسطورۀ جم به فراخور موضوع و ویژگی انعطاف پذیرانه و انطباق پذیرانۀ ذاتی اساطیر است.
فهرست منابع
ـ آبرامز، مییرهوارد. (1384). فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، تهران: رهنما.
ـ آیدنلو، سجاد. (1383). «جام کیخسرو و جمشید»، نامۀ پارسی، تهران. شمارۀ 4.
ـ ابناثیر. (1402). الکامل، بیروت: دارصادر.
ـ ابوالفرج رونی. (1347). دیـوان، بـه کوشش محمود مهدوی دامغانی، تـهران: کتابفروشی باستان.
ـ ابنبلخی. (1374). فارسنامه، به کوشش منصور رستگار فسایی، شیراز: بنیاد فارسشناسی.
ـ ابنندیم. (1366). الفهرست، ترجمة محمّدرضا تجدد، تهران: امیرکبیر.
ـ ادیب صابر ترمذی. (1343). دیوان، به کوشش محمدعلی ناصح، تهران: 1343.
ـ ازرقی هروی. (1336). دیوان، به تصحیح سعید نفیسی، تهران: زوّار.
ـ اسدی توسی. (1317). گرشاسبنامه، به کوشش یغمایی، تهران: بروخیم.
ـ اسماعیلپور، ابوالقاسم. (1387). اسطوره بیان نمادین، تهران: سروش.
ـ اصطخری. (1373). المسالک و الممالک، به کوشش ایرج افشار، تهران: موقوفات ایرج افشار.
ـ الیاده، میرچا. (1390). اسطوره بازگشت جاودانه، ترجمة بهمن سرکاراتی، تهران: طهوری.
ـ الیاده، میرچا. (1391). اسطوره و واقعیت، تـرجمۀ مـانی صالحی علاّمه، تهران: بُنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
ـ امیرمعزی. (1318). دیوان، به اهتمام عباس اقبال، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
ـ انوری. (1376). دیوان، به اهتمام محمدتقی مدرس رضوی، تهران: علمی و فرهنگی.
ـ اوحدی مراغی. (1340). کلیات اوحدی، تصحیح سعید نفیسی، تهران: امیرکبیر.
ـ ایرانشان بن ابیالخیر. (1377). کوشنامه، تصحیح جلال متینی، تهران: علمی.
ـ بانوگشسبنامه. (1382). به تصحیح روحانگیز کراچی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ بلعمی، ابوعلی محمدبن محمد. (1383). تاریخ بلعمی، به تصحیح محمدتقی بهار، کوشش محمد پروین گنابادی، تهران: زوّار.
ـ بویس، مری. (1384). «نقش مهر در دین زرتشتی»، مهر در ایران و هند باستان، ترجمة احمدرضا قائم مقامی، تهران: ققنوس.
ـ بهرامی، عسگر. «جمشید»، دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ بیرونی. (1380). آثارالباقیه، به تصحیح پرویز ادکایی، تهران: میراث مکتوب.
ـ تفضلی، احمد. (1355). «سوورای جمشید و سوورای ضحاک»، مجلۀ دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، سال23، شمارۀ 4.
ـ تفضلی، احمد. (1362). «شاهنامه و موضوع نخستین انسان»، ایراننامه، امریکا، شمارۀ 2.
ـ تفضلی، احمد. (1374).«آدم در آیین زرتشتی»، دائره المعارف بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ تفضلی، احمد. (1378). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران: سخن.
ـ ثعالبی، عبدالملک بن محمد. (1368). تاریخ ثعالبی، ترجمة محمد فضایلی، تهران: قطره.
ـ حافظ. (1360). دیوان، تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران: زوار.
ـ حمزه اصفهانی. (1367). تاریخ پیامبران و شاهان، ترجمة جعفر شعار، تهران: امیرکبیر.
ـ خاقانی. (1368). دیوان، تصحیح ضیاءالدین سجادی، تهران: زوّار.
- خالقی مطلق، جلال. (1362). «شاهنامه و موضوع نخستین انسان»، ایراننامه، سال2، شمارۀ 2.
ـ خواجوی کرمانی. (1369). دیوان اشعار، تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: پاژنگ.
ـ خواجوی کرمانی. (1370). خمسۀ خواجوی کرمانی،تصحیح سعید نیاز کرمانی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر کرمان.
ـ خیام. (1367). رباعیات، تصحیح جلالالدین همایی، تهران: هما.
ـ خیام. (1380). نوروزنامه، تصحیح مجتبی مینوی، تهران: اساطیر.
ـ دینوری، ابوحنیفه احمد بن داوود. (1364). اخبار الطّوال، ترجمه محمد مهدوی دامغانی، تهران: نی.
ـ دینوری، ابومحمد عبدالله بن مسلم. (1960). المعارف، تصحیح ثروت عکاشه، قاهره: دارالکتب المصریه.
ـ رامپوری، غیاثالدین محمد. (1375). غیاثاللغات، به کوشش منصور ثروت.
ـ روتون، ک.ک. (1378). اسطوره، ترجمة ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: مرکز.
ـ رودکی. (1958). دیوان، کوشش عبدالغنی میرزایف، استالینآباد: نشریات دولتی تاجیکستان.
ـ رودکی. (1941). محیط زندگی و احوال و اشعار رودکی، کوشش سعید نفیسی، تهران: کتابخانة ابنسینا.
ـ ریتر، هلموت. (1377). دریای جان، تهران: انتشارات بینالمللی الهدی.
ـ زادسپرم جوان جمان. (1385). وزیدگیهای زادسپرم، به کوشش محمدتقی راشد محصل، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ سعدی. (1367). کلیات، به اهتمام محمدعلی فروغی، تهران: امیرکبیر.
ـ سعید برومند، جواد. (1367). حافظ و جام جم، تهران: پازند.
ـ سلمان ساوجی. (1376). کلیات، به تصحیح عباسعلی وفایی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
ـ سنایی، مجدود بن آدم. (1341). دیوان، به کوشش مدرس رضوی، تهران: ابنسینا.
ـ شمیسا. (1382). سبکشناسی شعر، تهران: فردوس.
ـ شمیسا، سیروس. (1366). فرهنگ تلمیحات، تهران: فردوس.
ـ طبری، محمد بن جریر. (1960). تاریخ الرسل و الملوک، تصحیح ابوالفضل عباس، مصر: دارالمعارف.
ـ ظهیر فاریابی. (1381). دیوان، بـه تصحیح امیـرحسین یزدگردی و بـه اهتمام علیاصغر دادبه، تهران: قطره.
ـ عبید زاکانی. (1999). کلیات عبید زاکانی، به اهتمام محمدجعفر محجوب، نیویورک Bibliothece Persia Press.
ـ عثمان مختاری. (1382). دیوان، تصحیح جلالالدین همایی، تهران: علمی و فرهنگی.
ـ عراقی، فخرالدین. بیتا. کلیات عراقی، کوشش سعید نفیسی، تهران: سنایی.
ـ عطار نیشابوری. (1384). منطق الطیر، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
ـ عطار نیشابوری. (1386). اسرارنامه، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
ـ عطار نیشابوری. (1394). الهینامه، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
ـ عنصری بلخی. (1342). دیوان، کوشش محمد دبیرسیاقی، تهران: کتابخانة سنایی.
ـ فخرالدین اسعد گرگانی. (1389). ویس و رامین، تصحیح محمد روشن، تهران: صدای معاصر.
ـ فرنبغ دادگی. (1369). بندهش، گزارش مهرداد بهار، تهران: توس.
ـ فرخی. (1388). دیوان، کوشش محمد دبیرسیاقی، تهران: زوّار.
ـ فردوسی. (1386). شاهنامه، کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ قطران تبریزی. (1333). دیوان، کوشش محمد نخجوانی، تبریز: چاپخانة شفق.
ـ قوامی رازی. (1334). دیوان، تصحیح میرجلالالدین حسینی ارموی، تهران: سپهر.
ـ کراسنوولسکا، آنا. (1371). «قهرمانان قصۀ حماسی ایرانی»، ترجمه احمد اخوت، دستور زبان داستان، اصفهان: فردا.
ـ کراسنوولسکا، آنا. (1384). «برخی قهرمانان اساطیر گاهشماری ایرانی»، ترجمۀ منیژه اذکایی، نامة پارسی، تهران. شمارۀ اول.
ـ کریستنسن، آرتور. (1386). نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار، ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: نشر چشمه.
ـ کمالالدیـن اسماعیل. (1348). دیـوان، اهتمـام حسیـن بحرالعلومی، تهران. کتابفروشی دهخدا.
ـ گاثه ها. (1305). گزارش ابراهیم پورداوود، بمبئی: انتشارات انجمن ایران بمبئی و ایران لیگ.
ـ لامعی گرگانی. (1319). دیوان، تصحیح سعید نفیسی، تهران: چاپخانة ایران.
ـ مالاندرا، ویلیام. و. (1391). مقدمهای بر دین ایران باستان، ترجمة خسرو قلیزاده، تهران: کتاب پارسه.
ـ مجتبایی، فتحالله. (1374).« آدم»، دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
- مجملالتواریخ والقصص. (1318). تصحیح ملکالشعرا بهار، تهران: کلالة خاور.
- مدبری، محمود. (1370). شرح احوال و اشعار شاعران بیدیوان قرنهای 3، 4 و 5، تهران: پانوس.
ـ مرتضوی، منوچهر. (1365). مکتب حافظ، تهران: توس.
ـ مزداپور، کتایون. (1371). «افسانهپردازی هزار و یک شب»، شناخت هویت زن ایرانی، تهران: روشنگران.
- مسعود سعد سلمان. (1390). دیوان، تصحیح محمد مهیار، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ مسعودی. (1409). مروج الذهب، قم: صدر.
ـ مسعودی. (1365). التنبیه والاشراف، ترجمة ابوالقاسم پاینده، تهران: علمی و فرهنگی.
ـ مسکویه، ابوعلی. (1369). تجارب الامم، ترجمة ابوالقاسم امامی، تهران: سروش.
ـ مقدسی، مطهر بن محمد. (1386). آفرینش و تاریخ، ترجمة محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگاه.
ـ منوچهری. (1347). دیوان، کوشش محمد دبیرسیاقی، تهران: زوار.
ـ مولانا. (1366). غزلیات شمس، به کوشش بدیعالزمان فروزانفر، تهران: جاویدان.
ـ مینوی خرد. (1364). ترجمة احمد تفضلی، تهران: توس.
ـ ناصرخسرو. (1368). دیوان، تصحیح مجتـبی مینوی ـ مهدی محقق، تـهران: دانشگاه تهران.
ـ نظامی. (1388). هفت پیکر، به تصحیح برات زنجانی، تهران: دانشگاه تهران.
ـ وکیلی، شروین. (1390). آسمان شبانه، تهران: شورآفرین.
ـ یسنا. (1340). گزارش ابراهیم پورداوود، تهران: ابنسینا.
ـ یشتها. (1308). گزارش ابراهیم پورداوود،بمبئی: انتشارات انجمن ایرانی بمبئی و ایران لیگ.
ـ یعقوبی. احمدبن ابییعقوب. (1356). تاریخ یعقوبی، ترجمة ابراهیم آیتی، تهران: بُنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ـ وندیداد. (1385). ترجمۀ هاشم رضی، تهران: 1360.
- Barent. LD. (1928). Yama Gandharva, and Glaucus. Bulletin of the School of Oriental Studies, London.
- Bartholomae, Ch. (1961). Altiranisches worterburch. Berlin.
- Griswold, LD. (1971). The religion of the Rigveda, Delhi.
- Heras, H. (1953). The Fall of Man in the Avesta, M.P Khareghat Memorial Volume, Bombay.
- Hillebrandt, Alfr. Vedische Mythiligie.
- Humbach, H. (2002). Yama/ Yima/ Jamšed, king of Paradise of the Iranans, Yervsalem Studies of Arabic and Islam.
- Justi, F. (1895). Iranisches Namenbuch, Marbury.
- Lommel, H. (1962). Die Sonne das Scnlechteste? Strophe 10 der funfteh Gatha des Zarathusrtra, yasna 32, Oriens, Leiden.
- Malandra, w.w. (1983). An introduction to Ancient Iranian Religion, Minnapolis.
- Mallory, J.P. and Adams, D.Q.(2006). The Oxford Introducton to Proto – Indo uropean world, Oxford.
- Oldenberg, Die Religion des Veda.
- Roth. (1850). Die Sage von Dschemschid, ZDMGSpiegel, Iranische Alterthumskunde.
_||_