تاثیر تعالی و بالندگی سازمانی بر توسعه منابع انسانی (مورد مطالعاتی: سازمان هواشناسی کشور)
الموضوعات :هاجر شیری یایچی 1 , کامران محمدخانی 2 , بابک نصیری قرقانی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تعالی سازمانی, بالندگی, توسعه منابع انسانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تعالی و بالندگی سازمانی بر توسعه منابع انسانی انجام پذیرفت. تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت به دلیل قابل اجرا بودن از نوع کاربردی است که به روش توصیفی- پیمایشی ( زمینه یابی ) انجام شد. جامعه آماری 400 نفر ، شامل اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و دولتی شهر تهران و کارکنان سازمان هواشناسی کشور بود که نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان 196 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه بود. پرسشنامه تحقیق تلفیقی از پرسشنامه محقق ساخته توسعه منابع انسانی برگرفته از فلینت و همکاران (2002)، پرسشنامه ۶ سوالی اشتراوس و کوربین و پرسشنامه اعتبار سنجی الگو ۴ مولفه ای استاندارد بود. روایی و پایایی ابزارها مورد سنجش قرار گرفته و تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی ( شامل روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار ( PLS) و آزمون تی تک گروهی) انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بالندگی و تعالی بر توسعه منابع انسانی در سازمان هواشناسی کشور تاثیر دارند.
_||_
ابزری، مهدی، آرش، شاهین و شفیعی مجید، محمد. (1390).حاکمیت مولفه های تعالی بر اساس مدل EFQM (مطالعه موردی یک گروه صنعتی). نشریه تولید و عملیات، 2(2)، 36-19
توکلی، ملکه (1384) «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت روستایی منطقه ماهیدشت شهرستان کرمانشاه». پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، کرمانشاه، دانشگاه رازی.
خراسانی، اباصلت، عموزاده، محمد، ملامحمدی، اعظم .(1395)اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال سوم، شماره 8 .
راوند، مصطفی، سید نقویف میرعلی.(1396) منابع انسانی حرفه ای: کلید تعالی عملکرد سازمان های دولتی ایران فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 8 ، شماره 3 ، پیاپی 25 .
ترکمان، مهدی(1395) بررسی رابطه انواع فرهنگ سازمانی با بالندگی سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی، طالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، سال نهم، شماره اول.
شمس مورکانی، غلامرضا و میرزاپور، سمیرا. (1390). بررسی میزان کاربست مولفه های تعالی سازمانی EFQM. چشم انداز مدیریت دولتی. 5، 132-115
صفایی شکیب، علی، عبدالملکی، بابک، حسین زاده، سید علی اکبر و موسیوند، مریم. (1394). اثر رهبری تحولگرا بر تعالی سازمانی با نقش واسطهای توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 4(5)، 24-1
فرحبخش، سعید و محمدی، سعید. (1396). رابطۀ سبک رهبری تحولی و تعالی سازمانی در مدارس متوسطۀ دوم خرمآباد با تأکید بر نقش بهزیستی سازمانی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 15(2)، 288-271
گرامی، منیره. و علیزاده، حامد. (1394)، تعالی سازمانی، الگوها تعالی بینیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM، تهران: موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی، انتشارات آهار.
معقول، علی و اکرامی، سید مصطفی. (۱۳۹۵). شناسایی و تعیین عوامل موثر بر تعریف و اجرای پروژه های بهبود در مدل تعالی سازمانی، نخستین کنفرانس بین المللی پارادیم های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی
واعظی، رضا و وثوقی، فاطمه. (1390). اجرای مدل تعالی سازمانی و ارتقای بهره وری نیروی انسانی پژوهشی در شرکت پالایش نفت تهران. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، 8(19)، 96-73
Gómez, oaquín (2017). EFQM Excellence Model and TQM: an empirical comparison, Volume 28, 2017 - Issue 1-2.
Malek shah Bin mohd. Yusoff, Globalization and Human Resource development in the Malaysian public service. (www.parl.gc.ca)
Moleketi, Geraldine (2015). MINISTER FOR PUBLIC SERVICE & ADMINISTRATION, HRD Resource Pack: Part 3
Nolan, carii (2015). Human Resource Development in SMEs: A Systematic Volume18, Issue1 January 2016 .
Schroeder, Harold (2012). The Importance of Human Resource Management in Strategic Sustainability: An Art and Science Perspective, Journal of Environmental Sustainability, Volume 2, Issue 2.
Selim, Jahan (2015). Human Development Report 2015 Team, HUMAN DEVELOPMENT REPORT 2015.
Witek-Crabb, Anna (2014). Business growth versus organizational development reflected in strategic management of Polish small, medium and large enterprises, Procedia - Social and Behavioral Sciences 150 (2014) 66 – 76.