نقش تجربیات و رویدادهای پیشین زندگی در رفتار خرید اجباری
الموضوعات :سید کامران نوربخش 1 , ابوالقاسم کشیر 2
1 - دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت وحسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: وضعیت اقتصادی- اجتماعی, عزت نفس, خرید اجباری, خرید وسواسی, مصرف اعتیادی, ارتباطات اجتماع گرا, ارتباطات مفهوم گرا, ارتباطات با همسالان, همبستگی با خانواده, تعارض با خانواده, اختلالات خانوادگی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش وقوف بر نقش تجربیات و رویدادهای پیشین زندگی در بروز رفتار خرید اجباری است. روش این پژوهش از دید هدف، کاربردی، از دیدگاه نوع دادهها، کمی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر و توزیع پرسشنامه میان جوانان 16 تا 29 ساله در دسترس در شهر تهران صورت گرفت. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش CVR و تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و برای بررسی روابط متغیرها از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. در یافتههای این تحقیق تاثیر تعارض با خانواده، ارتباطات اجتماع گرا و ارتباطات با همسالان بر رفتار خرید اجباری رد نشد و تاثیر ارتباطات مفهوم گرا و عزت نفس بر رفتار خرید اجباری رد شد. از پیامدهای اجتماعی این تحقیق میتوان به آگاهی بخشی بینش بازاریابان، خرده فروشان، خانواده ها، مشاوران و سیاستگذاران حوزه سلامت در درک مکانیسمها و زمینههای بروز و توسعه خرید اجباری در راستای پیشگیری از بروز عادات مصرف اجباری که تأثیرات مخربی بر روی فرد و جامعه دارد اشاره کرد. این پژوهش نشان دهنده ارتباط بین تجربیات پیشین زندگی و زمینههای اقتصادی-اجتماعی خانواده در شکل گیری و توسعه رفتار خرید اجباری میباشد.
_||_