شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش(مبتنی بر یادگیری مغز محور )
الموضوعات :غزال فاتح راد 1 , کامران محمدخانی 2 , مریم مصلح 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزد اسلامی، تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی، گروه ریاضی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت آموزش, داده بنیاد, یادگیری مغز محور,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش مبتنی بر یادگیری مغزمحور میباشد .در سالهای اخیر" آموزش مغزمحور "به عنوان الگویی مؤثر برای ایجاد تحول در آموزش، پژوهشگران و کارگزارانآموزشی را به خود متوجه نموده است .روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نوع دادهها، این پژوهش دارای رویکرد کیفی بوده و از روش نظریه دادهبنیاد به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. در بخش کیفی، داده های گرد اوری شده از طریق مصاحبه، با استفاده از شیوههای کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج بصورت ابعاد مفاهیم اصلی و فرعی و مقولهها مشخص شدهاند. جامعه-آماری شامل 10 نفرخبرگان مطلع به موضوع که با نمونهگیری به روش گلولهبرفی انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری موجود و مصاحبه با افراد صاحب نظر در زمینه یادگیری مغزمحور، مقولههای اصلی و فرعی مربوط به پدیده یادگیری مغز محور احصا و عوامل علی موثر بر این پدیده شامل فیزیولوژی مغز، جستجوی معنا، ادراکات، عوامل محیطی، نقش معلم و فعالیتهای بدنی شناسایی شدند. همچنین عوامل زمینهای شامل دیدگاه سازمانهای آموزشی و پشتیبانی از سبک یادگیری مغزمحور که در کیفیت آموزشی موثر بودند. با توجه به نظرات خبرگان راهبردهایی چون تغییر نگرش از طریق آموزش، ایجاد محیط آموزشی مناسب و آموزش یادگیری مغزمحور به معلمان میتواند در زمینه بالابردن کیفیتآموزشی موثر باشد. الگوهای دارای بار هیجانی و عاطفی به درک مفاهیم و یادسپاری بهتر تجارب یادگیری و هدایت توجه افراد کمک میکنند. مطالعه ابعاد هیجانی-فیزیولوژیکی مغز از دیدگاه زیست شناختی علمی جدید و بسیار مهم به شمار میروند
_||_