طراحی الگوی ارزیابی آزمونهای عملی سازمان فنی حرفه ای
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: طراحی, الگو, ارزیابی, آزمون های عملی, فنی و حرفه ای.,
ملخص المقالة :
آزمونهای عملی در سازمان فنی حرفهای ابزار حیاتی برای ارزیابی و اندازهگیری مهارتها و دانش فنی کارکنان و داوطلبان محسوب میشوند. این آزمونها بهعنوان ابزار اصلی ارزیابی، معیارهای استاندارد و علمی را برای سنجش توانمندیهای شغلی فراهم میکنند و در فرآیندهای جذب نیروی انسانی، ارتقاء کارکنان، و بهبود کیفیت خدمات، نقش مؤثری ایفا میکنند. هدف این پژوهش، طراحی الگوی ارزیابی آزمونهای عملی سازمان فنی حرفهای بوده است. روش پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) است. حوزه پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران، متخصصان و مربیانی بوده است که تجربه در آزمونهای عملی فنی و حرفهای دارند. در این بخش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده و با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته دادهها جمعآوری شدهاند. جامعه آماری در بخش کمی مشتمل بر مربیان و مهارتآموزان سازمان فنی حرفهای استان فارس بوده و تعداد 306 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامههای ساختهشده برای جمعآوری دادههای کمی استفاده شده و روایی و پایایی ابزار با استفاده از روشهای معتبر ارزیابی شده است. تحلیل دادهها در هر دو بخش با استفاده از روشهای مختلف انجام شده است؛ در بخش کیفی، از کدگذاری باز و محوری و در بخش کمی از تحلیل عاملی و معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیلها نشان میدهد که الگوی ارزیابی آزمونهای عملی سازمان فنی حرفهای باید تأکید بیشتری بر ابعاد مالی و تأمین بودجه، زیرساختها، مدیریت، طراحی و ساختار، ارزیابی و طرحهای ارزیابی داشته باشد. ا