تعیین روایی و پایایی پرسشنامه آگاهی هیجانی در دانش آموزان دبستانی شهر تهران
الموضوعات :عاطفه غلامرضا 1 , هائیده صابری 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه ازاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, روایی و پایایی, پرسشنامه آگاهی هیجانی, دانشآموزان تهرانی,
ملخص المقالة :
یکی از شاخصهای نشاندهنده مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان هوش هیجانی میباشد. مهمترین مولفهی هوش هیجانی، آگاهی هیجانی است. یکی از ابزارهای نوین اندازهگیری آگاهی هیجانی در کودکان و نوجوانان پرسشنامه خودآگاهی هیجانی ریفی میباشد. هدف از این مطالعه تعیین روایی و پایایی این پرسشنامه میباشد. برای بررسی پایایی از سازگاری درونی (آلفای کرونباخ) استفاده گردید. برای بررسی روایی این پرسشنامه از روایی صوری و تحلیل عاملی تائیدی مبتنی بر معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که این پرسشنامه با 30 سوال در سه مقیاس دارای پایایی کافی نبوده (ضریب آلفای کرونباخ کمتر از 6/0) و با حذف یک سوال از هر زیر مقیاس شرط پایایی آن تامین گردید. در نتیجه توصیه میشود از نسخه تعدیلیافته 27 سوالی که متناسب با جمعیت کودکان و نوجوانان ایرانی است، برای مطالعات آتی استفاده شود.
_||_