شاخصهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس چهار بُعدی مشارکت دانشآموز در مدرسه (SES-4DS)
الموضوعات :
1 - استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
2 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی
الکلمات المفتاحية: اعتباریابی, مشارکت دانشآموز در مدرسه, مشارکت عاملی, مشارکت عاطفی, مشارکت رفتاری, مشارکت شناختی,
ملخص المقالة :
ابزارهای اندکی برای سنجش مشارکت دانش آموز در مدرسه به عنوان یکی از سازه های مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، ارائه شده و هیچ کدام مولفه مشارکت عاملی را مورد سنجش قرار نمی دهند. هدف پژوهش حاضر، ارائه شاخص های روان سنجی مقیاس چهار بُعدی مشارکت دانش آموز در مدرسه SES-4DS ویگاه (2016) برای استفاده در جامعه دانش آموزی ایران بود. پرسشنامه بین 412 دانش آموز (195 پسر و 217 دختر) مقطع متوسطه اول شهر رامهرمز که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا و شاخص های روان سنجی با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی نشان داد ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها داشته و کلیه شاخص های نیکویی برازش برای الگوی چهار بُعدی زیربنای پرسشنامه تایید شد. این ابعاد مطابق با پژوهش اصلی، عامل های مشارکت عاملی، رفتاری، عاطفی و شناختی نام گرفتند. این نتایج نشان می دهند که پرسشنامه SES-4D با معرفی بُعد مشارکت عاملی می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازه مشارکت دانش آموز در مدرسه در جامعه ایران استفاده شود.
_||_