ویژگیهای روانسنجی نسخهی دوم مقیاسهای سنجش هوشی رینولدز در دانش آموزان تیزهوش
الموضوعات :لیدا تبیانی نیان 1 , کامبیز کامکاری 2 , مسعود غلامعلی لواسانی 3
1 - دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، ایران
2 - دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر.
3 - دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: ویژگیهای روانسنجی, تیزهوش, سنجش استثنایی, نسخهی دوم مقیاسهای هوشی رینولدز,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان تیزهوش بود. این پژوهش از نوع طرحهای روششناختی و توسعهای است. پس از ترجمه و انطباق یابی های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیلها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرتب شدند. سپس نسخهی آزمایشی (50 نفر) و نسخهی نهایی (70 نفر) با روش نمونهگیری هدفمند روی دانش آموزان تیزهوش اجرا گردید. تحلیلهای روانسنجی در حیطهی اعتبار (تجانس درونی، دونیمه کردن، ضریب ثبات) و روایی (روایی همزمان، روایی تشخیصی) انجام شد. یافتهها نشان میدهند این ابزار در دانش آموزان تیزهوش، از مطلوبیت روانسنجی برخوردار است و با توجه به اجرای سریع آن، میتوان از آن بهعنوان ابزاری قدرتمند و مطمئن برای اهداف غربالگری، شناسایی و پژوهشی استفاده کرد.
_||_