ویژگی های روان سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با پرخاشگری در بین جوانان 20 تا 30 ساله شهر تهران
الموضوعات :سعید الماسی 1 , ریتا لیاقت 2 , مرتضی حسینی 3
1 - کارشناس ارشد روان سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گروه روان شناسی، گرایش روانسنجی، تهران، ایران
2 - دکتری روان شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه روانشناسی
3 - دانشجوی دکتری روان سنجی (سنجش و اندازه گیری)، دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه سنجش و اندازه گیری، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: اعتبار, پرخاشگری, روایی, ویژگی های روان سنجی, آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ,
ملخص المقالة :
استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت خطر اعتیاد به اینترنت را به دنبال دارد. بدلیل اهمیت موضوع اعتیاد به اینترنت، در این پژوهش به تعیین ویژگی های روان سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با پرخاشگری جوانان 20 تا 30 ساله شهر تهران پرداخته شد. از بین کلیه جوانان 20 تا 30 ساله شهر تهران که در سال 1394 در یکی از مناطق تهران زندگی می کردند، به روش نمونه گیری در دسترس 424 نفر در پژوهش شرکت نمودند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های دموگرافیک، اعتیاد به اینترنت یانگ و پرخاشگری باس و پری و جهت تحلیل داده ها از روش های همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی و همبستگی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل آزمون برابر با 0/94 نشان دهنده همسانی درونی و به بیانی اعتبار بسیار عالی اعتیاد به اینترنت است. جهت تعیین عامل ها تحلیل عاملی اکتشافی انجام گردید و در نهایت سه عامل به نام های دشواری در کنترل، مشکلات اجتماعی و اختلال در کنترل استخراج گردید. جهت تعیین بهترین مدل برای داده های این پژوهش از تحلیل عاملی تائیدی استفاده گردید و با توجه به شاخص های برازش نتیجه گرفته شد که مدل 3 عاملی استخراجی این تحقیق برازش بهتری با داده ها دارد. در نهایت طبق یافته های این پژوهش باید گفت که آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ از ویژگی های روان سنجی خوبی برخوردار است، اما با پرخاشگری رابطه ای ندارد.
_||_