ویژگی های روانسنجی مقیاس سخت رویی در دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
الموضوعات :زهرا ناصری 1 , فاطمه شاطریان محمدی 2
1 - گروه روان شناسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد ساوه، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبار, تحلیل عاملی, روایی, واژههای کلیدی: ویژگیهای روانسنجی, مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه مقدمه,
ملخص المقالة :
چکیدههدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر ساوه بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر روش پیمایشی- اکتشافی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر ساوه در سال تحصیلی 97-1396 بود. نمونه پژوهش شامل 399 دانشآموز دوره دوم ابتدایی بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. تعداد 221 نفر یعنی 4/55 درصد شرکت کننده کان دارای جنسیت پسر و 178 نفر که 6/44 درصد را شامل می شود دارای جنیست دختر هستند . ابزار سنجش شامل مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه بود. تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی مدل بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. تحلیل عاملی اکتشافی یک مدل اندازهگیری سه عامل اصلی (سه عامل کنترل، تعهد و مبارزهطلبی)و نه عامل فرعی را نشان داد که در تحلیل عاملی تاییدی نیز تایید شد. مقدار پایایی کل با مقدار 778/0 نشان دهند اعتبار درونی قابل قبول در مورد پرسشنامه سخت رویی است .
_||_