ویژگیهای روانسنجی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه سوتا- نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران
الموضوعات :ریحانه ریحانی 1 , کامبیز کامکاری 2 , فیروز کیومرثی 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبار, روایی, ویژگیهای روانسنجی, استانداردسازی, فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه سوتا- نوجوان,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم بازسازیشده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینهسوتا-نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران پرداخته و سوال اصلی تحقیق به این صورت مطرح است که آیا این ابزار از ویژگیهای مطلوب روانسنجی برخوردار است یا خیر؟ طرح تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری را تمامی نوجوانان 12 تا 18 ساله که در شهر تهران به مراکز مشاوره مراجعه کردهاند تشکیل دادهاند. 300 نوجوان با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی از نوع اتفاقی و در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، فرم بازسازیشده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینهسوتا- نوجوان (MMPI-ARF) میباشد که توسط کامکاری و شکرزاده استانداردسازی شده است. به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه از دو روش آلفای کرونباخ و روش دونیمهکردن آزمون استفاده شده است؛ همچنین به منظور بررسی روایی همزمان، از پرسشنامه بالینی میلون نوجوان-2 (MACI- II) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که ضرایب اعتبار با دو روش آلفای کرونباخ و دونیمه کردن آزمون، در مقیاسهای نارسایی هیجانی، ضعف روحیه، هیجانات منفی مختل کننده، خودتردیدی، نگرشهای منفی به مدرسه، کمرویی، پرخاشگری درونی، روانپریشی و درونگرایی بالاتر از 70/0 بوده که نشاندهنده ضرایب اعتبار مطلوب این مقیاسها در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران میباشد. یافته ها همچنین نشان داد که این ابزار با پرسشنامه بالینی میلون نوجوان-2 دارای روایی همزمان است. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که این پرسشنامه از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است.
_||_