ساخت و اعتباریابی نسخه رایانه ای فارسی آزمون استروپ عددی در دانش آموزان
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان, اعتباریابی, استروپ عددی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی نسخه فارسی آزمون استروپ عددی در دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع ساخت و اعتباریابی است. جامعهی موردمطالعه، دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر اراک (کلاس های چهارم، پنجم و ششم) بودند که تعداد 315 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمون رایانهای استروپ عددی به زبان دلفی ساخته شد. از ابزارهای آزمون استروپ رنگ-واژه، آزمون هوش ریون ومقیاس درجهبندی معلم کانرز استفاده شد. روایی محتوایی آزمون ساخته شده توسط متخصصان تأیید شد. روایی همگرای آزمون ساخته شده نیز با استفاده از آزمون استروپ رنگ-واژه مورد بررسی قرا رگرفت. همگرایی آزمون استروپ رنگ-واژه با بخش استروپ عددی 78/0 و با بخش استروپ فیزیکی 71/0 شد. پایایی بازآزمایی آموزن طراحی شده با فاصله زمانی 21 روزه نیز 88/0 شد. توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آزمون استروپ عددی ابزار شناختی مناسبی است و از آن میتوان در پژوهشهای آینده جهت بررسی توجه انتخابی در اختلالات مختلف آموزشی مانند اختلالات یادگیری و سایر اختلالات روانی استفاده کرد.
_||_