روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون در دانشآموزان ناتوان یادگیری شهر همدان
الموضوعات :کامبیز کامکاری 1 , سعید حسن زاده 2 , رویا کاوه 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
2 - دانشیار دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: ", روایی تشخیصی", , ", نسخه سوم نوین مقیاس", , ", توانایی های شناختی", , ", وودکاک جانسون", , ", ناتوان یادگیری", ,
ملخص المقالة :
در این تحقیق، به روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک جانسون در دانش-آموزان ناتوان یادگیری شهر همدان پرداخته شده است. سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب تدوین گردید که آیا نسخه سوم مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک جانسون در دانشآموزان ناتوان یادگیری شهر همدان دارای روایی تشخیصی است؟ روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات روانسنجی جای گرفته که زیرمجموعه روش پژوهش روششناختی است. جامعه این تحقیق را تمامی دانشآموزان دختر و پسر ناتوان یادگیری تشکیل میدهند که در پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی مراکز غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری شهر همدان در سال تحصیلی 93-1392، خدمات ویژه آموزشی و درمانی دریافت میکردند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر از دانشآموزان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق نسخه سوم نوین تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون میباشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشند. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش نمودار نقاط پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان است. نتایج تحقیق نشان داد که با روش نقاط نمودار پراکنش، آزمونهای فهم کلامی، روابط فضایی، ترکیب صدا، شکلگیری مفهوم، انطباق دیداری، وارونهسازی اعداد، کلمات ناقص و حافظه فعال شنیداری و با روش فاصله اطمینان آزمونهای فهم کلامی، یادگیری دیداری- شنیداری، انطباق دیداری و کلمات ناقص دارای روایی تشخیصی میباشند. در نهایت، میتوان نتیجهگیری نمود با توجه به اینکه آزمونهای فهم کلامی، انطباق دیداری و کلمات ناقص با هر دو روش نشان داد دارای روایی تشخیصی میباشند، از اینرو، از سه آزمون مذکور میتوان برای تشخیص دانشآموزان ناتوان یادگیری از دانشآموزان عادی استفاده نمود.