ساخت و هنجار یابی پرسشنامه رفتارهای بزهکارانه نوجوانان دانش آموز مقطع دوره متوسطه دوم استان مازندران
الموضوعات :
علی اصغر عباسی اسفجیر
1
,
مهرداد ثابت
2
,
نسرین باقری
3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
2 - استاد یار - دانشکاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک
3 - دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
الکلمات المفتاحية: ساخت, هنجار یابی, پرسشنامه گرایش به رفتارهای بزهکارانه, نوجوانان دانش آموز,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر، ساخت و هنجار یابی پرسشنامه رفتارهای بزهکارانه در میان کلیه نوجوانان دانش آموز مقطع دوره متوسطه دوم استان مازندران بوده است. تحقیق حاضر تلاش می کند ضمن معرفی مقیاس بزهکاری آینده نگر، فایده و سودمندی آن را به صورت عملی و مبتنی بر داده ها و شواهد تجربی نشان دهد. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان نوجوانان دانش آموز، دختر و پسر مقطع دوره متوسطه دوم استان مازندران، در سال تحصیلی98-1397 انجام شده است. نمونه گیری با روش طبقه بندی شده انجام گرفته و حجم نمونه نیز 742 نفر می باشد. اعتبار این مقیاس با استفاده از اعتبار محتوا، اعتبار سازه نظری و اعتبار سازه تجربی، که از طریق تحلیل عاملی حاصل گردید، بررسی شده است. پایایی مقیاس نیز با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس بزهکاری، از چهار عامل تخلف مدرسه ای، رفتارهای بزهکارانه فرهنگی عادی شده، رفتارهای بزهکارانه اخلاقی، رفتارهای بزهکارانه عادی شده جدید، تشکیل شده است، که نزدیک 58 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن نیز در حد مطلوبی برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد که مقیاس بزهکارانه از این امتیاز مهم برخوردار است که رفتارهای الگودار و پایا را مد نظر قرار می دهد و این مقیاس برای تبیین بزهکاری و نیز جهت ارائة توصیه هایی با کاربست تجربی مناسب تر است.