روایی تشخیصی مقیاس حافظه فعال نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر در کودکان پیش دبستانی با اختلال نقصتوجه
الموضوعات :کامبیز کامکاری 1 , فاطمه حسینی مقدم 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
2 - دانشگاه الکترونیک
الکلمات المفتاحية: ", روایی تشخیصی", , ", نسخه پنجم ", , ", مقیاس هوشی وکسلر", , ", کودکان", , ", نقص توجه", ,
ملخص المقالة :
در این تحقیق، به روایی تشخیصی مقیاس حافظه فعال نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر در کودکان پیش دبستانی با اختلال نقصتوجه پرداخته شده است. سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح میشود که آیا نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه از روایی تشخیصی برخوردار است؟ روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات روانسنجی جای گرفته که زیرمجموعه روش پژوهش روششناختی است. جامعه تحقیق را تمامی کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس تعداد 120 نفر از کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه-گیری در این تحقیق نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان میباشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشند. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش نمودار پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان است. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که با استفاده از روش نمودار پراکنش در نسخه پنجم آزمونهای ظرفیت عدد، ظرفیت تصویر و توالی عدد- حرف دارای روایی تشخیصی میباشند. همچنین با تأکید بر روش فاصله اطمینان مقیاس حافظه فعال در تشخیص کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه دارای روایی تشخیصی می-باشند و میتوانند کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه را از دیگر دانشآموزان تشخیص دهند.