ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سوق دهندهها در دانشجویان ایرانی
الموضوعات :
گشاو شریفی
1
,
عباس عبداللهی
2
,
سیمین حسینیان
3
1 - گروه مشاوره-دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی-دانشگاه الزهرا-تهران-ایران
2 - گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 - گروه مشاوره وراهنمایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا،تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, تحلیل عاملی, روانسنجی, پرسشنامه سوق دهندهها, کلیدواژه: اعتباریابی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تهیه نسخه فارسی مقیاس سوق دهندهها (وینفیلد، ادواردز و ردی 2012) و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در بین دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی به منظور بررسی ویژگیهای روان سنجی ابزار و جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای تهران، الزّهرا و دانشگاه آزاد تهران مرکز در سال ۱۳۹8 بود که از میان آنها 287 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. دادهها با استفاده از شاخصهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب، شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. آلفای کرونباخ برای همه مقیاسها از 60/0 بالاتر بود، نتایج پایایی مرکب آزمون 88/0 بود. نسبت روایی محتوا بیشتر از 64 درصد و شاخص روایی محتوا بیشتر از 79 درصد بود که نشان از روایی محتوای مناسب مقیاس داشت. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که بار عاملی گویهها بیشتر از 3/0 است و تمام مسیرها از گویهها به متغیر پنهان در سطح 001/0 معنادار بودند و مقیاس از روایی سازۀ مناسبی برخوردار است. شاخص خی دو بر درجۀ آزادی با مقدار 83/1 (001/0p=)؛ نیکویی برازش 92/0، برازش تطبیقی 91/0، برازش نرم شده 90/0، ریشه میانگین خطای برآورد 54/0 در محدودۀ قابل قبولی قرار داشتند. نتیجه تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که که پرسشنامه سوق دهندهها دارای یک ساختار 5 عاملی است. با توجه به مطلوب بودن خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سوق دهندهها، میتوان استفاده از آن را به متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره در موقعیتهای پژوهشی و تشخیصی پیشنهاد کرد.
_||_