روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانش آموزان با اختلالات هیجانی
الموضوعات :عادله غلامی 1 , کامبیز کامکاری 2 , شهره شُکرزاده 3
1 - دانشگاه گیلان
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
3 - مدرسدانشگاه آزاد
الکلمات المفتاحية: ", روایی تشخیصی", , ", آزمون اندریافت کودکان", , ", (CAT.S)", , ", دانش آموزان", , ", اختلالات هیجانی", ,
ملخص المقالة :
در این تحقیق به روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانشآموزان با اختلالات هیجانی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) برای دانشآموزان با اختلالات هیجانی دارای روایی تشخیصی میباشد؟ طرح تحقیق حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی مطرح نمود. جامعة آماری را تمامی دانشآموزان با اختلالات هیجانی تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس و رجوع به مراکز درمانی تعداد 60 نفر به عنوان نمونه بالینی (اختلال هیجانی) و 60 نفر نیز از دانشآموزان هنجاری انتخاب شدند و سپس با بهرهگیری از آزمون اندریافت کودکان به اجرای آزمون در هر دو گروه پرداخته شد. لازم به ذکر است که ابتدا از دانشآموزان ارجاعی، یک مصاحبه با والدین و سپس یک چکلیست مشاهده رفتاری با تاکید بر ملاکهای تشخیصی DSM-5 تهیه و تعداد 60 کودک مدنظر قرار گرفتند. در نهایت تعداد 120 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر آزمون اندریافت کودکان (CAT-S) که دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشد. در انتها، در پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی تشخیصی ابزار مذکور از ضریب حساسیت و وضوح-گرایی استفاده شده است و یافتهها نشان داد که کارتهای 1 تا 7 دارای ضریب حساسیت و وضوحایی بوده و میتوانند دانشآموزان با اختلال هیجانی را از دانشآموزان هنجاری تشخیص دهند.