ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه بازاریابی بین المللی
الموضوعات :
1 - گروه اموزشی ادبیات و علوم انسانی،دانشکده ادبیات،دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه،کرمانشاه،ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی, تجارت, بین المللی, روانسنجی, پرسشنامه,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بازاریابی بین المللی بود روش:پژوهش حاضر از منظر هدف و شیوه گردآوری اطلاعات جزء طرحهای همبستگی مبتنی بر روانسنجی بود. بدین منظور پرسشنامه محقق ساخته حاضر که دارای 22 گویه است با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بر روی 20صنف اجرا شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی همراه با چرخش واریماکس نشان دهنده وجود 5 مؤلفه بازاریابی بین المللی بود که به ترتیب اصول مذاکرات قرارداد ، قیمت گزاری کالا ، محیط فرهنگی کالا ، راه های ارتباط و تبلیغات ، برند کالا نامگذاری شدند. این 5 عامل 56.37 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی وجود 5 عامل پرسشنامه مذکور را مورد تأیید قرار داد. از طرفی دیگر نتایج ضریب همبستگی شواهدی دال بر روایی همگرای پرسشنامه ...... با دیگر متغیرهای بازاریابی و تجارت بین المللی این حوزه فراهم کرد. همچنین به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی خرده مقیاسها با نمره کل پرسشنامه استفاده شد که ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس ها مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج بیانگر آن بود که پرسشنامه بازاریابی بین المللی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان یک ابزار سودمند برای تجارت بین المللی بهره برد.
1- جهانیان، س.و محمود صالحی، م.، 1394، استخراج مؤلفه های آمیخته بازاریابی اینترنتی: یک طرح پژوهش ترکیبی. پژوهش هاي مدیریت در ایران،55-75
2- بهشتی، ش.، 1394شناسایی و رتبه بندي عوامل موثر بر موفقیت صنایع کوچک و متوسط در بازاریابی بین المللی با رویكرد فازي مطالعه موردي:واحد صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن.شیراز، موسسه آموزشی مدیران خبره نارون.
3- بیانچی،ع،2016 .نقش بازاریابی استراتژیک در بازار رقابتی امروز. تهران، مؤلف نشر نی.
4- کتاب مدیریت بازاریابی بین المللی ، دکتر حسن اسماعیل پور، نشر نگاه دانش ۱۳۹۶
5- Abd Wahab, N., Abu Hassan, L. F. & Siti Asiah , M. S., 2016. The Relationship Between Marketing Mix And Customer Loyalty
In sport Industry: The. Procedia Economics and Finance, Volume 37, p. 366 -371. 6- Abu, N. & Mohammed, . A. A., 2012. Advanced Marketing. Egypt: Aldar Aljamiya Alexandria.
7- Aghazadeh, H., 2015. Strategic marketing management: achieving superior business performance through
intelligent marketing strategy. Procedia -Social and Behavioral Sciences, Volume 207 , p. 125 –134. 8- Akroush , M., 2011. The 7Ps Classification of the Services Marketing Mix Revisited: An Empirical Assessment of their Generalizability, Applicability and Effect on Performance-Evidence from Jordan’s Services Organizations. Jordan Journal of
Business Adminis tration,Volume 7(1), pp. 125-116.
