ویژگیهای روانسجی مقیاس شناخت اجتماعی در بین دانش آموزان
الموضوعات :معصومه پاشانجاتی 1 , رضا نیک بخش 2 , فریده شریفی فر 3
1 - دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ازاد تهران جنوب
2 - دانشیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - 3. استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شناخت اجتماعی, اعتباریابی, روانسنجی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس شناخت اجتماعی در بین دانش آموزان انجام گرفت. این مطالعه در بین دانش آموزان شهر تهران انجام گرفت. با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری دردسترس تعداد 307 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامهی پارنل(2016) بود. تمام عبارتهای مقیاس ازنظر متخصصان تأثیر بیشتر از 5/1 دارند. نتایج نسبت روایی محتوا با نظر 15 تن از متخصصان 59/0 و شاخص روایی محتوا نیز 79/0 تا 81/0 به دست آمد. نتایج آزمون کرویت بارتلت بیان کننده همبستگی معنادار کافی بین سؤالات بود (۰۰۱/۰>P، 917/12952=Chi-square). همچنین نتایج به دست آمده از ملاک کیسر نشان داد بارهای عاملی برای هر ۶ عامل بزرگتر از 40/0 بوده که در کل 252/70 درصد از واریانس کل را تبیین میکند. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که شاخصهای روایی همگرا در ابعاد ششگانه مقیاس مورد مطالعه بیشتر از 5/0 میباشد. همچنین روایی واگرا نشان داد که میانگین واریانس استخراج شده هر کدام از ابعاد، بیشتر از بالاترین همبستگی آن با سایر سازههای مقیاس مورد مطالعه است. نتایج ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، به ترتیب بیشتر از 7۰/0و ۸۰/۰ برای این پرسشنامه به دست آمد. به طور کلی میتوان گفت مقیاس شناخت اجتماعی از اعتبار کافی برای سنجش برخوردار است.
_||_