ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی
الموضوعات :
1 - دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
الکلمات المفتاحية: تفکر انتقادی, ساخت ابزار, دانش آموزان ابتدایی,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش، ترکیبی از نوع مطالعات اکتشافی و ساخت ابزار اندازهگیری بود. به منظورساخت پرسشنامه با استفاده از روش دلفی، از 6 نفر متخصص تفکر انتقادی که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه بعمل آمد و در فرایند مصاحبه، پرسشنامه با نظر متخصصان در هفت عامل و 26 سؤال طراحی شد. پرسشنامه در نمونهای به حجم 600 نفر از دانشآموزان ابتدایی شهر کرمانشاه که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، توزیع شد.به منظور احراز ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی، و برای احراز ویژگیهای روانسنجی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بین دوبار اجرای آزمون استفاده شد. به منظور بررسی روایی ساختار و تعیین آیتمهای پرسشنامه، تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار R و براساس روشminres و چرخش پروماکس با نمونه تصادفی 317 نفر انجام و به هفت عامل منجر شدکه ضمن مطابقت با هفت عامل محتوایی، 54/0 کل واریانس را نیز تبیین کرد. همچنین تحلیل عاملی تأییدی با حجم نمونه 283 نفر و با استفاده از نرم افزارlisrel8.72 و براساس روش برآورد بیشینه درستنمایی انجام شد و نتایج نسبت کایدو بر درجه آزادی، RMSEA و SRMR همراه با CFI و IFI به برازش خوب مدل اشاره دارند. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر79/0 بهدست آمد و مقدار ضریب همبستگی بین دوبار اجرای آزمون نیز96/0 به دست آمد. نتایج نشان دادکه پرسشنامۀ مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی از روایی و پایایی لازم برخوردار است.
_||_