ویژگیهای روان سنجی مقیاس کوتاه خودکارآمدی معلم
الموضوعات :سمیه سالاری 1 , سیاوش طالع پسند 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان
2 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی. دانشگاه سمنان
الکلمات المفتاحية: "اعتبار", "خودکارآمدی", "خودکارآمدی معلم", "روایی",
ملخص المقالة :
باورهای خودکارآمدی به باورهای شخص در مورد تواناییهایش برای انجام دادن موفقیتآمیز یک سری فعالیتها گفته می-شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم (اسچانن- موران و وولفولک، 2001)، بود. شرکتکنندگان 220 معلم از مدارس دوم متوسطه منطقه سه مشهد بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه خودکارآمدی معلم، پرسشنامه هوش هیجانی و رضایت شغلی را تکمیل کردند. روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا از طریق همبستگی با نمرات هوش هیجانی و رضایت شغلی، اعتبار با روش آلفای کرونباخ بررسی شد نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که دادهها با ساختار سه عاملی شامل مشارکت فراگیران در امور تحصیلی، کارایی راهبردهای آموزشی و کارایی در مدیریت کلاس برازش مناسبی در نمونه معلمان داشت. روایی همگرای پرسشنامه خود کارآمدی با پرسشنامههای هوش هیجانی و خشنودی شغلی تایید شد. در کل، پرسشنامه خودکارآمدی از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و برای اندازهگیری خودکارآمدی در جامعه معلمان مناسب است.