بررسی پایایی و روایی مقیاس بهزیستی روان شناختی کودکان (PWB-c)
الموضوعات :ماندانا سپنتا 1 , احمد عابدی 2
1 - دکتری روان شناسی کودکان با نیاز خاص، دانشکده علوم تربیتی (بخش روان شناسی کودکان با نیاز خاص)، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - نویسنده مسئول: دانشیار، دانشکده علوم تربیتی (بخش روانشناسی کودکان با نیاز خاص)، دانشگاه اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: روایی, پایایی, بهزیستی روان شناختی کودکان,
ملخص المقالة :
مقدمه: اندازهگیری بهزیستی روانشناختی کودکان تلاش مهمی است چرا که اجازه میدهد رابطه بین بهزیستی ذهنی و روان-شناختی کودکان بررسی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی کودکان (PWB-c) فرم 24 سوالی بود که برگرفته از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف میباشد. مواد و روش کار: روششناسی این پژوهش، توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دوره ابتدایی بین سنین 12-8 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 300 دانشآموز (150 دختر و 150 پسر) انتخاب شدند. با بهرهگیری از روش آلفای کرونباخ، معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرمافزار spss.22 و Lisrel 8.80، روایی سازه آن مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل از برازش مطلوب برخوردار میباشد و ساختار کلی روابط مورد آزمون در تحلیل عامل مرتبه اول از طریق دادههای به دستآمده تائید میشود (شاخصهای IFI، NFI، CFI، RFI و GFI بزرگتر از 90/0 و PNFI بزرگتر از 5/0؛ خطای تقریبی (RMSEA) کوچکتر از 08/0؛ و خی دو به هنجار (X2/DF) نیز کوچکتر از 3 ). ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس بهزیستی روانشناختی کودکان و تمامی خرده مقیاسهای آن (تسلط بر محیط=76/0، رشد فردی=70/0، هدف در زندگی=70/0، پذیرش خود=83/0، خودمختاری=90/0، و روابط مثبت با دیگران=73/0) بیشتر از 70/0 میباشد که نشاندهنده مطلوب بودن پایایی مقیاس میباشد. بحث و نتیجهگیری: در مجموع، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مقیاس بهزیستی روانشناختی برای کودکان (PWB-c) از روایی و پایایی مطلوبی برای سنجش مولفههای بهزیستی روانشناختی کودکان در ایران برخوردار است.