تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی دو زبانه بر اساس سبکهای تفکر، سبکهای یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی
الموضوعات : پژوهش اجتماعیفاطمه صفی وند 1 , مالک میرهاشمی 2 , حسن پاشا شریفی 3
1 - این مقاله برگرفته از بخشی از رساله دکتری رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است.
*دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.( نویسنده مسوول). mirhahsemi@riau.ac.ir
3 - استاد گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, واژگان کلیدی: پیشرفت تحصیلی, سبک یادگیری, سبک تفکر, استرس تحصیلی, دو زبانه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دو زبانه (فارسی زبان و ترک زبان) بر اساس سبک های تفکر، سبک های یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، همبستگی-پیش بینی و علّی غیرآزمایشی است و از نظر زمان از نوع مقطعی و از لحاظ ماهیت دادهها، کمی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان دختر و پسر (دوره دوم) شهر زنجان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای، تعداد 300 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSI)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI)، مقیاس استرس درک شده کوهن و همکاران (PSS-4)، آزمون هوش هیجانی بار–اُن و ملاک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محاسبه معدل نمرات نوبت اول بود. به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامهها بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، مدلسازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزار SPSS-V22و Amos-V8.8 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری، استرس تحصیلی، سبکهای تفکر و هوش هیجانی تقریباً 18 درصد از تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی دو زبانهها را تبیین میکند. همچنین یافته ها نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
_||_