رتبهبندی و ارزیابی ابعاد توسعه اجتماعی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی
الموضوعات : پژوهش اجتماعیطاهره آقامیرزایی محلی 1 , جمیله آقاتبار رودباری 2 , مریم مریم تقوایی یزدی 3
1 - دکتری مدیریت آموزش عالی، تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم وفنون مازندران، بابل، ایران(taghamirzaee@yahoo.com)
2 - دکتری مدیریت آموزش عالی، معاون اجرایی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران(j.aghatabar@yahoo.com)
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، ایران(نویسنده مسئول)
(m_taghvaeeyazdi@yahoo.com)
الکلمات المفتاحية: توسعه اجتماعی, شکاف, پاسخگویی اجتماعی, پایداری, هویت و وفاق و همبستگی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبه بندی ابعاد توسعه اجتماعی از دید گاه اعضای هیئت علمی و مدیران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال تحصیلی 1399- 1398 انجام شده است. این پژوهش کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی به تعداد 203 نفر بودند که از بین آنها 133 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد توسعه اجتماعی بوده است. جهت تحلیل داده ها از آزمون های ویلکاکسون، رتبه بندی فریدمن با بهره گیری از نرم افزار spss 21 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی رتبه بندی کارکرد ابعاد توسعه اجتماعی به ترتیب شامل هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی (62/4)، سرمایه اجتماعی (36/4)، پاسخگوییاجتماعی (23/4)، رفاه اجتماعی (97/3)، امنیت اجتماعی (86/3)، عدالت اجتماعی (62/3)، پایداری (35/3) می باشد و نیز در همه ی ابعاد توسعه اجتماعی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی شکاف وجود دارد. اندازه شکاف ها به ترتیب به پاسخگویی اجتماعی (32/1-)، امنیت اجتماعی (28/1-)، پایداری (27/1-)، رفاه اجتماعی (14/1-)، عدالت اجتماعی (02/1-)، هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی (99/0-) ، سرمایه اجتماعی (82/0-) مربوط بوده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت، دانشگاه ها در ایفای نقش توسعه اجتماعی، بایستی عدالت اجتماعی و پایداری را بیشتر مورد توجه قرار دهند و در این راستا بیشتر از راهبرد تقویت هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی بهره گیرند.
_||_