بررسی متغیرهای اثرگذار R&D (تحقیق و توسعه) و ارائه راهکارهای اجرایی برای بهبود عملکرد یادگیری و نوآوری شرکت ملی گاز ایران
الموضوعات : پژوهش اجتماعیتوکل محرمی 1 , علیرضا ایرج پور 2 , مرتضی موسی خانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکنان, تحقیق و توسعه, یادگیری و نوآوری, پژوهش و فناوری, پاسخگویی, مشتریان داخلی,
ملخص المقالة :
بطور کلی نظام های اجتماعی و اقتصادی را می توان در قالب های مجموعه های متداول از انتظارات مشترک برای هر رفتاری تعریف کرد. از این رو، می توان پاسخگویی را به منزله عاملی که نظام تحقیق و توسعه را به صنعت پیوند می دهد در نظر گرفت. در این راستا پس از بررسی مدل های مختلف در زمینه یادگیری و نوآوری ها در جامعه و تحقیق و توسعه و پاسخگویی، یک مدل جامع جدید که معرف رویکردهای مهم در پژوهش و فناوری و پاسخگویی سازمان شامل: پاسخگویی مدیریتی، پاسخگویی دیوان سالارانه، پاسخگویی سیاسی و اجتماعی، پاسخگویی بازار و پاسخگویی حرفه ای می باشد، استخراج گردیده است. سپس برای هر رویکرد(بعد) ده مؤلفه با سنجه های متفاوت (مجموعاً پنجاه سنجه) در نظر گرفته شده است. در این تحقیق، پذیرش پژوهش و فناوری بعنوان یک پارادایم جدید برای پاسخگویی بیشتر سازمان ها به مشتریان داخلی یا همان کارکنان بکار گرفته شده است. در این خصوص پس از تأیید تناسب و کارایی مدل توسط خبرگان دانشگاهی و صنعت گاز(مدیران و کارشناسان خبره)، فرضیه های اصلی و فرعی در یک مطالعه میدانی با استفاده از داده های صنعت گاز مورد بررسی و آزمون قرار گرفت که نتایج حاکی از آن است که بررسی معیارهای دیوان سالارانه، اقتصادی، مدیریتی، شاخص بازار، رویکرد مشتری مداری و سیاسی، اجتماعی و پس از بررسی از طریق آزمونt ضریب میزان اثرگذاری هریک از شاخص ها مورد سنجش و رتبه بندی قرار گرفت که بر اساس رتبه بندی، شاخص مدیریتی با ضریب 0/412 و دیوان سالاری با ضریب 0/571 در وضعیت پذیرش حاکی از آن است که مدل پاسخگویی تحقیق و توسعه موفق بوده و می تواند در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها مدنظر قرار گیرد.
_||_