بررسی آموزش کتاب زبان تخصصی انگلیسی به دانشجویان مهندسی آب و فاضلاب و مهندسی عمران با رویکرد مدیریت آموزش محور
الموضوعات :
پروین رضائی
1
,
اکرم هاشمی
2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد
2 - عضو هیات علمی
تاريخ الإرسال : 13 الخميس , جمادى الثانية, 1439
تاريخ التأكيد : 18 السبت , رجب, 1438
تاريخ الإصدار : 22 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1438
الکلمات المفتاحية:
ارزیابی,
کتاب درسی,
زبان تخصصی,
مدیریت آموزش محور,
ملخص المقالة :
مقاله پیش رو تلاشی است برای بررسی آموزش کتاب زبان تخصصی انگلیسی دانشجویان مهندسی عمران با یک رویکرد مدیریت آموزش محور که توسط انتشارات سمت ایرانیان منتشر شده است. یک صد نفر از دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور و جامعه آماری پژوهش حاضر 30 نفر از اساتیدی که این کتاب بعنوان کتاب درسی آنها در نظر گرفته شده می باشد.داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که رضایت کلی در میان شرکت کنندگان با توجه به معیارهای مورد بررسی کتاب درسی وجود دارد. با این حال برخی نقاط ضعف که شامل کیفیت پایین چاپ، کافی نبودن تمرینات، مثالها و غیر جذاب بودن مطالب ویکنواختی و طبیعت خسته کننده کتاب که توسط برخی دانشجویان اشاره شده است وجود دارد، همچنین اساتید نیز به کیفیت پائین کتاب به عنوان نقطه ضعف اشاره کردند.
المصادر:
_||_
Ayman, B., (1997), Evaluation of an English for academic purpose textbook, A Case Study. Unpublished master's thesis, METU, Ankara, Turkey.
Azmi, M.,( 1994), English for the students of Civil Engineering, Samt Publisher.
Chambers, R., (1997), Whose reality counts? Putting the first last, ITD G Publishing, London.
Coskuner, D. P.,( 2002), Evaluation of an effectiveness of an ESP textbook "English for business studies": A case study at Başkent University. Unpublished master's thesis. METU, Ankara.
Crandall, E., & Basturkmen, H.,( 2004), Evaluating pragmatics-focused materials, ELT Journal, 58 (1), 38-49.
Cunningsworth, A., (1995), Choosing Your Textbook, Oxford: Macmillan Heinemann
Davies, A.,( 1990), Principles of Language Testing, Oxford: Blackwell.
Ellis, R., 1997, The Empirical Evaluation of Language Teaching Materials, ELT Journal, 51 114 (1), pp. 36-42
Grant, N.,( 1987), Making the most of your textbook, London: Longman.
Hutchinson, T., & Torres, E., (1994),The textbook as agent of change, ELT Journal 48(4), 315-328.
Kanik, F.,( 2002), Evaluation of the effectiveness of the ESP reading materials for 215 English for law course at the English language school of Başkent University, Unpublished master's thesis. METU, Ankara .
Rahimi, R.,( 2008), ESP, An Evaluation of Available Textbooks, Medical Terminology. Retrieved from http://www.esp- worldinfo/Articles_17/PDF/Ramin_Rahimy.pdf.
Riazi, A. M.,( 2003), What textbook evaluation schemes tell us? A study of the textbook evaluation schemes of three decades. In W. A. Renandya. (Ed.), Methodology and materials design in language teaching (pp. 52-68). Singapore: SEAMEO Regional Center.
Riazi, A.M., & Aryashokouh, A.,( 2007), Lexis in English textbooks in Iran: Analysis of exercises and proposals for consciousness-raising activities, Pacific Association of Applied Linguists, 11(2), 17-34.
Riazi, A. M., & Mosallanejad, N.,( 2010), Evaluation of Learning Objectives in Iranian High-school and Pre-university English Textbooks Using Bloom’s Taxonomy, TESL EJ, 13(4), 1-16.
Richards, J. C., (1984), Language curriculum development, RELC Journal, 15(2), 7-27.
Richards, J.,( 2001), Curriculum Development in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
Sheldon, L. E. ,(1988), Evaluating ELT textbooks and materials, ELT Journal, 42 (4), pp. 237-246.
Skierso, A.,( 1991), Textbook Selection and Evaluation. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language, 432-453. Boston: Heinle and Heinle Publishers.
Tavakoli, F.,( 1995), Functional analysis of the dialogues in the Iranian senior high school English textbooks, Unpublished master’s thesis. Allameh University, Tehran.
Teddlie, C., & Tashakkori, A.,( 2009), The foundations of mixed methods research, Integrating quantitative and qualitative techniques in the social and behavioral science. Thousand Oaks, CA: Sage.
Xu, I. H.,( 2004), Investigating criteria for assessing ESL textbooks, A doctoral dissertation, 186 pages. University of Alberta, Canada, UMI no. AAT NQ96339. Retrieved April 15. 2011, from. Umi.com/pqdweb"did=813774781&sid=6&Fmt=2&clientld= 5596&RQT=309&VName = PQD
Zangani, E.,( 2009), The ESP textbook problem: The evaluation of ESP textbooks in Humanities in the Undergraduate Program of Iranian Universities. The Asian ESP Journal, 5 (2), pp. 93-106.http://www.researchgate.net/profile/Mohammad_Azmi