ارائه مدل شناسایی رابطه سرمایه فکری با توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه انسانی, توانمندسازی روانشناختی, سرمایهفکری, سرمایه ساختاری, سرمایه رابطهای,
ملخص المقالة :
از آنجا که یکی از چالش های مسئولان دانشگاه آزاد، آماده کردن محیط مناسب برای رشد و پرورش ذهن کارکنان و اعضای هیات علمی به عنوان یک سازمان دانش محور است. این پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان که به عنوان یکی از مهم ترین بخش های آموزش کشور می باشد، به ارائه مدل شناسایی رابطه سرمایه فکری با توانمندسازی روانشناختی کارکنان می پردازد. که از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان مشتمل بر 920 نفر بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 271 نفر از آن ها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Amos انجام شد. یافته ها نشان دادند که سرمایه فکری با توانمندسازی روانشناختی رابطه مستقیم دارد و همچنین وجود رابطه بین سرمایه انسانی با توانمندسازی روانشناختی و سرمایه رابطه ای با توانمندسازی روانشناختی و عدم وجود رابطه بین سرمایه ساختاری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان را نشان می دهد.
امینی، آزاده، (1387)، تاثیر سرمایه اجتماعی بر چرخه مدیریت دانش، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت تهران، 50
اندیشمند، ویدا (1388)، شناسایی مؤلفههای سرمایه اجتماعی در دانشگاهها به منظور ارائه مدلی جهت ارتقاء آن، فصلنامه رهبری و کدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2، صص 9-34
تورانی، سوگند و یزدی، وحید و گوهری، محمود رضا (1387)، رابطه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستانهای آموزشی کرمان، فصلنامه مدیریت سلامت، شماره 31،صص17-26
شاهبندزاده، حمید و بهرامی، پروانه (1392)، بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی و محرک سرمایه انسانی در نیروی انتظامی بوشهر، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، دوره 8ریال شماره 3، صص 319-340
قربانی زاده، وجه اله و خالقی نیا، شیرین، (1388)، نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، سال اول، شماره 2،صص 85-105
مظاهری، ساناز و اورک، ناهید (1393)، ارائه مدل شناسایی ارتباط سرمایه فکری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان زن واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران، فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی، سال نهم،شماره 3، صص 115-128
موغلی، علیرضا و حسن پور، اک محمد (1388)، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزده گانه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، نشریه مدیریت دولتی، دوره1، شماره 2.
وتن، دیوید، کمرون،کیم . (1381) تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه: بدرالدین اورعی یزدانی، موسسه تحقیقات آموزش مدیریت.
یارمحمدزاده، پیمان و سعادت، سیدعلی و هویدا، رضا و بختیارآبادی، حسنعلی، (1390) تعیین روابط چندگانه میان فرآیند مدیریت استراتژیک و مولفه های سرمایه فکری در دانشگاه های دولتی اصفهان، مجله آموزش عالی، سال سوم، شماره2
_||_Bountis, N, Keow W.C & Richadson, s (2000), Intellectual Capital & Business Performance in Malaysian industries. Journal of Intellectual Capital, 1(1), 85-100
Bowen, D. E., & Lawler III, E. E. (2006), The Empowerment of Service Workers.Managing innovation and change, Vol. 22,PP.155-69.
Chen, J.C.H., Parker, L.J. and Lin, B. (2006) , Technopreneurship in native American businesses: current issues and future with a case study, International Journal of Management and Enterprise Development, 3(1-2): 7084.
Conger, Jay, A, Rabindra & N, Kanungo (1998), The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice, Academy of Management Reviw. Vol. 13, pp 482-471
Conger, Jay, A, Rabindra & N, Kanungo (2003), The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice, Academy of Management Reviw. Vol. 13, pp 482-471
Ellinger, A. E., Musgrove, C. C. F., Ellinger, A. D., Bachrach, D. G., Elmadağ Baş, A. B., & Wang, Y. L. (2013), Influences of Organizational Investments in Social Capital on Service Employee Commitment and Performance. Journal ofBusiness Research, Vol. 66 ,No 8,PP.1124-1133.
Foy, Nancy(1997), Empowerhng People at Work , Cambridg: Gower.
Hardy, C. and S. Leiba-O’Sullivan. (1998). ‘‘The Power Behind Empowerment: Implications for Research and Practice.’’ Human Relations 51(4): 451–483.
Kang, S. C., & Snell, S. A. (2009), Intellectual Capital Architectures and Ambidextrous learning: a Framework for Human Resource Management. Journal of Management Studies, Vol.46, No 1,PP.65-92.
Kurz, Peter, (2000) Intellectual capital management and value maximization, Technology, Law and Insurance, 5: 1-2, 27-32,
Roose, G, Pike, S and Fernstro, L, (2005), Managing Intellectual Capital in Practice, Oxford: Elsevier. PP 117-226
Seibert, S. E., Wang, G., & Courtright, S. H. (2011) , Antecedents and Consequences of Psychological and Team Empowerment in Organizations: a Meta-Analytic Review. Journal of Applied Psychology, Vol. 96, No (5) ,P. 981.
Tayles, M. Bramley, A., Adshead, N. & J. Farr (2002), "Dealing with the Management of Intellectual Capital: The Potential Role of Strategic Management Accounting", Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 15, No. 2, PP. 251-26.
Thomas, Kenneth & Velthouse, Betty. A, (1990), "Cognitive elements of empowerment: An "interpretive" of intrinsic task motivation", Academy of Management Review, 15 (4). pg. 666-681.
Thorlakson, A. J. and R. P. Murray. (1996). ‘‘An Empirical Study of Empowerment in the Workplace.’’ Group & Organization Management 21(1): 67–83.
Yu, Peter K. From Pirates to Partners: Protecting Intellectual Property in China in the Twenty-First Century. Cardozo Public Law Research Paper No. 34, American University Law Review, Vol. 50, 8/15/2001, pp. 131-243.