تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان
الموضوعات :مصطفی باقریان فر 1 , لطف الله ساعدموچشی 2 , سمیه صاعدی 3 , سیدحشمت الله مرتضوی زاده 4
1 -
2 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی دانشگاه کردستان
3 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان یاسوج
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, برنامه ریزی استراتژیک, تحلیل SWOT, استان کردستان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان میباشد. روش پژوهش، از نوع مطالعات ترکیبی اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 16 نفر از مدیران و معاونان ادارات، مصاحبه نیمه سازمانیافته انجام شد. نتایج حاصل از از تحلیل محتوای مصاحبهها و بررسی گزارشها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه مستخرج از مصاحبهها تنظیم شد. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 164 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان کردستان که جامعه آماری پژوهش میباشند، و طبق فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید (98/0=α). دادههای حاصل از پرسشنامههای مذکور، از طریق آمار توصیفی، آزمون t تکنمونهای، آزمون آماری فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وجود نیروی متخصص در بین معلمان به منظور حضور در سازمان (نقطه قوت)، کمبود بودجه لازم در جهت انگیزه کارکنان و پرداخت اضافه کار آنها (نقطه ضعف)، وجود نرمافزارهای آموزشی و فناوریهای متناسب با شغل و رتبهبندی کارکنان (فرصتها) و کمبود دانش و تکنولوژی بروز در کشور (تهدیدها) از مهمترین اولویتهای تحلیل SWOT میباشد. همچنین نتایج نشان داد جایگاه ادارات آموزش و پرورش استان کردستان در موقعیت so قرار دارد.
- امینفر، مرتضی؛ بزرگی، منصوره و عباسپور، عباس. (1384). بررسی موانع طراحی و اجرای برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی در حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
- باقریانفر، مصطفی؛ جوادیپور، محمد و دهقانی، مرضیه. (1395). تبیین موقعیت راهبردی آموزش معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از تحلیل SWOT. فصلنامه پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 20، ش 57، صص: 29 – 1.
- پور سدهی، محمد یوسف. (1391). طراحی و تدوین برنامه استراتژیک توسعه ورزش دانشجویی بر اساس مدل SWOT (مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان.
- دارابی، سلمان؛ نیستانی، محمدرضا و میرزاییفر، داود (1392). بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در (توسعه پایدار) آموزش و پرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه. فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، سال دوم. شماره چهارم. زمستان و پاییز.
- رئوفی، محمدحسین و تاریخی قوچانیدروس، امیر. (1383). تأثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان کارائی و بهرهوری مدیران و کارکنان مدارس. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 17، صص 80-67.
- گال، مردیت؛ بورگ، گال و گال، جویس. (1393). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. مترجمان: نصر، احمدرضا، عریضی، حمیدرضا؛ ابوالقاسمی، محمود؛ باقری، خسرو؛ پاکسرشت، محمدجعفر؛ خیر، محمد، شهنیییلاق، منیجه و خسروی، زهره. ج 1، چاپ 8، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و دانشگاه شهید بهشتی. (تاریخ اثر به زبان اصلی 1996 است).
- میرکمالی، محمد (1378). برنامهریزی استراتژیک در آموزش و پرورش. مدیریت در آموزش و پرورش، دوره 6، ش 23 و 24.
- هانگر ویلن. (1386). مبانی مدیریت استراتژیک. (ترجمه اعرابی و ایزدی). چاپ سوم، تهران: انتشارات پژوهشهای فرهنگی. (منبع به زبان اصلی 2001 است).
- یاراحمدی، شیما. (1391). تحلیل نقش برنامهریزی استراتژیک در ارتقای مدیریت پروژه اثربخش در پروژههای ساخت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
_||_- Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publication, London.
- Harper, S. (2004). academic program palnning: Texas A&M university corpus Christi. http://falcon.tamucc.edu/ fsenate/ moementum.
- Lerner, Alexandra L. (1999). "A Strategic planning primer for higher education, College of business Administratin and Economics. California state university".
- Line, R, Bishop, H, Wilson, J. (2005). Creating an effective strategic planning for the school district. the journal of insractional psychology, 32 (3).
- Mason, Robin (2003). "The virtual university: the university current challenges and opportunities". UNESC: www.unesco.org/iiep/eng/focus/elearn/webpub/home.html-78k.
- Miller, Q, Kritsonis, W, William, A. (2010). Imlementation of the ways of knowing through the realam of meaning as A Conceptual frame work Inprofessional learning communities as the impact strategic planning in education. Journal of educational Research, 23, 3-10.
- Salar, M & Salar, O. (2014). Determining pros and Cons of franchising by using SWOT analysis. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 122, 515 – 519.
- Stewart R.A., Mohamed, S., and Daet, R. (2002) Strategic implementation of IT/IS projects in construction: a case study, Automation in Construction, vol. 11, 681-694.
- University of Houston- Victoria (2006). SWOT analysis: http://www.uhv.edu /pro/planning 06- 07 /SWOT.pdf.