بررسی تناسب مؤلفههای برنامه درسی مدارس با آموزش چند فرهنگی از دیدگاه مدیران و معلمان دوره راهنمایی و متوسطه
الموضوعات :علی اکبر خسروی بابادی 1 , عادل حلاج دهقانی 2 , بهاره بابایی 3
1 - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, واژگان کلیدی: آموزش چند فرهنگی, دوره راهنمایی و متوسطه,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی میزان تناسب مؤلفه های برنامه درسی دوره راهنمایی و متوسطه (اهداف، موضوعات و محتوای دروس، شیوه های آموزشی و ارزشیابی) با مفاهیم آموزش چند فرهنگی و تاکید بر این نوع آموزش به عنوان رویکردی جدید در آموزش و فراهم نمودن فرصت های برابر آموزشی برای همه دانش آموزان با فرهنگ، قومیت، مذهب، جنسیت، زبان، توانایی های ویژه و طبقات اجتماعی مختلف به صورت توصیفی-پیمایشی بر روی 220 نفر از مدیران و معلمان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان کامیاران که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، اجرا گردید. داده های بدست آمده از پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روش های آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی نظیر کنترل کیفیت آماری، آزمون t و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که هر چند بین دیدگاه مدیران و معلمان زن و مرد در دو دوره راهنمایی و متوسطه تفاوت هایی وجود دارد ولی به طور کلی از نظر مدیران و معلمان هر دو دوره اهداف برنامه درسی و محتوای دروس در دوره راهنمایی و متوسطه با مفاهیم آموزش چند فرهنگی تناسب ندارد اما شیوه های آموزشی و ارزشیابی از دانش آموزان با مفاهیم آموزش چند فرهنگی تناسب دارد که علت این نتیجه را می توان آزادی عمل معلمان در بکارگیری روش های تدریس و ارزشیابی از دانش آموزان و توجه به نیازهای متنوع و متفاوت آنان دانست.
- ابراهیم آبادی، غلامرضا .(1382). بررسی تاثیر کثرت گرایی فرهنگی بر فرهنگ سیاسی در ایرا (با تاکید بر تحولات اخیر جهان و ایران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- بیابانگرد، اسماعیل .(1386). روانشناسی تربیتی ( روانشناسی آموزش یادگیری )، تهران : نشر ویرایش.
- جوادی، محمدجعفر.(1379). آموزش چند فرهنگی به مشابه رویکردی در آموزش ، فصلنامه تعلیم و تربیت، ویژه جامعه شناسی آموزش و پرورش، سال شانزدهم، شماره 3 ، ص 26-9.
- حافظ نیا و همکاران .(1385). تاثیر جهانی شدن بر هویت ملی ( مطالعه موردی : دانشجویان دانشگاه های دولتی تهران ). فصلنامه ژئوپلیتیک ، سال دوم ، شماره سوم و چهارم ،ص 21-.1
- حکیم زاده و همکاران .(1386).تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره راهنمایی با توجه به مسائل و روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران : نشر ویرایش.
- سجادی، سیدمهدی .(1384).کثرت گرایی فرهنگی ، هویت و تعلیم وتربیت ( تعیین و ارزیابی )، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی ، سال اول ، شماره 1 ،ص 38-25.
- سینایی، وحید و ابراهیم آبادی ، غلامرضا.(1384) .کثر ت گرایی فرهنگی درذ عصر جهانی شدن و تحول فرهنگ سیاسی نخبگان در ایران ، نامه علوم اجتماعی ، شماره 25 ، ص 139-107.
- سلطانی، مسعود .(1388).بررسی وضعیت آموزش چند فرهنگی در مراکز تربیت معلم شهر سنندج ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه کردستان .
- صیدی، صادق .(1381). جایگاه کثرت گرایی در تربیت اسلامی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
- عضدانلو، حمید.(1386). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعه شناسی، تهران، نشرنی.
- فتحی و اجارگاه، کورش.(1386). برنامه درسی به سوی هویت های چدید شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی، موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نو آوریهای آموزشی، تهران :آییژ
- مهرمحمدی، محمود و همکاران(1387). برنامه درسی :نظرگاهها،رویکردها و چشم اندازها، تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی؛ مشهد: شرکت به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی).
_||_- Banks, J.A. and Banks, C.A.M (1993). Multicultural Education –Issues and Perspective (2nd Edition).Boston: allyn and Bacon, 2.
- 15- Bennett,C.(1999). Comprehensive Multicultural Education: Theory and Practice (4th Edition). Boston: allyn and Bacon, 11-17.
- 16- Bennett,C.(2003).Comprehensive Multicultural Education. Boston: Allyn & Cacon.
- Bevers, T. (2005). Cultural education and the canon: A comparative analysis of the content of secondary school exams for music and art in England, France, Germany, and the Netherland, 1990-2004, Elsevier B.V. Poetics 33:338-416.
- Bifuh-Ambe, E-B. (2006) Fostering Multicultural appreciation in pre-service teachers through Multicultral curricular transformation. Teaching and Teacher Education: An international journal of Research and studies , cardiff, UK2(6) 690-699.
- Chen shi, j. (2006). On epochal mission of multicultural education in a perspective of globalization, front. Educ. China 3:339-349
- El-Hani, C.& Mortimer, E. (2007). Multicultural education pragmatism, and the goals of science teaching. cult stud of sci Educ, 2:657-702.
- Epstien, Sh. (2009). Who are your friends? Complexities in Multicultural Education, Urban Rev.
- Ferguson, R(2008). If Multicultural science Education standards,Existed, What would they look like?, Jsci Teacher educ 19:547-564.
- Gorski, P. (2008). What we,re teaching teachers: Analysis of Multicultural teacher education coursework syllabi, Virginia, George Mason University.
- Higbee, J., Britt Lundell, D.and Duranczyk, I. (2003). Multiculturalism in developmental Education. The center for Research on developmental Education and Urban literacy, General college, University of Minnesota, Minneapolis, MN.
- Jenks, C.Etal. (2001). approaches to Multicultural education in preservice teacher education: Philosophical frameworks and models for teaching. Human sciences press, Inc.
- Schoorman, D. and Bogotch, I. (2009). Conceptualizations of multicultural education among teachers: Implications for practice in universities and school, Teaching and teacher education: 1-8.
- Sleeter, C.E & Grant, C.A. (1988).Making Choses for Multicultural Education: rive approaches to race, class, and gender, Columbus, ph:Merril
- Smith, R. (2000) The Influence of Teacher Background on the Inclusion of Multicultural Education: A case study of two contrasts. The Urban Review, Vol. 32, No. 2: 155-176.
- Tartwijk, J. , Brok, p. ,Veldman, I. , Wubbels, T. (2009). Teachers practical knowledge about classroom management in Multicultural classrooms, teaching and teacher education, 25: 435-460.
- Tellez, K. (2008). What student teachers learn about multicultural education from their cooperating teachers, teaching and teacher education, 24: 43-58.
Winans , A. Bartlett, M. (2004). Multicultural education survey: A comparison of pre-college and college education experiences, Humboldt state university.