رابطه ابعاد عدالت سازمانی ادراکی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان
الموضوعات :
علی خلخالی
1
,
مریم رحیمی
2
1 - عضو هیات علمی
2 - دانشجو
تاريخ الإرسال : 07 الأحد , رجب, 1436
تاريخ التأكيد : 23 الثلاثاء , ذو الحجة, 1436
تاريخ الإصدار : 08 السبت , ربيع الأول, 1437
الکلمات المفتاحية:
رفتار شهروندی سازمانی,
عدالت رویه ای,
واژگان کلیدی: عدالت سازمانی ادراکی,
عدالت توزیعی,
عدالت تعاملی,
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضر بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراکی (در ابعاد عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی) با رفتار شهروندی سازمانی بین معلمان بود. نوع پژوهش توصیفی و همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 357 نفر از دبیران مقطع متوسطه استان گیلان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات دو پرسش نامه عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن، 1993) با ضریب پایایی 81/0 و پرسش نامه رفتار شهروندی (پادساکوف و همکاران، 2000) با ضریب پایایی 75/0 جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسونو تحلیل رگرسیون هم زمان استفاده شد. نتایج نشان دادند که متغیر عدالت سازمانی ادراکی و سه حیطه آن، همبستگی مثبت معنی داری با رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارند. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون هم زمان نشان می دهد که از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت رویه ای مهم ترین عامل تأثیرگذار بر رفتارشهروندی معلمان است.
المصادر:
منابع
فارسی
اسکات، ر. (1392). سازمانها سیستمهای حقوقی حقیقی و باز. ترجمه محمدرضا بهرنگی. تهران: کمال تربیت.
مرادی چالشتری، م ر. (1387). مدل سازی و تحلیل رابطه بین رهبری تحول آفرین، عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران. پایان نامه دکتری تخصصی، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مبانی علوم انسانی، مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی.
هوشمند، ل. (1387). بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و کارآفرینی سازمانی در سازمان راه داری و حمل و نقل جاده ای (ستاد)، پایان نامه کارشناسی ارشد، پردیس قم، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی، رشته مدیریت منابع انسانی.
انگلیسی
Alexander, S., & Ruderman, M. (1997). The role of procedural and distributive justice in organizational behavior. Social Justice Research, 1, (2), 177-198.
Appelbamum, S., Bartolomucci, N., Beaumier, E., Boulanger, J., Corrigan, R., Dore, I., Girard, C. & Serroni, C. (2004), Organizational citizenship behavior: a case study of culture, leadership and trust. Management Decision, 42 (1).
Bakhshi, A., Kuldeep, K. & Ekta, R. (2009). Organizational Justice Perceptions as Predictor of Job Satisfaction and Organization Commitment. International Journal of Business and Management, Vol. 4.
Barkhordar, .F. (2014). Organizational justice and organizational commitment (A study on employees of Payame Noor Universities in Khorasan Jonobi, Iran). Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, 40 (1).
Başar, U., & Sığrı, Ü. (2015). Effects of Teachers’ Organizational Justice Perceptions on Intention to Quit: Mediation Role of Organizational Identification. Educational Sciences: Theory & Practice. 2015 February. 15(1), 45-59
Bienstock, C.Carol& Demoranville, W.Carol & Smith, K.Rachel. (2003). Organizational citizenship behavior and service quality. Journal of services marketing, 17 (4), 378-357.
Bos, K.V (2001), Fundamental Research by Means of Laboratory Experiments Is Essential For a Better Understanding of Organizational Justice. Journal of Vocational Behavior, 254-259, 58.
Campbell L. & Finch E. (2004). Customer satisfaction and organizational justice. facilities, 22 (7-8).
Cho, J. & Dansereau, F. (2010). Are transformational leaders fair? A multi-level study of transformational leadership, justice perceptions, and organizational citizenship behaviors. The Leadership Quarterly.
Cohen, Aaron & Kol, Yardena. (2004). Professionalism and organizational citizenship behavior, an empirical examination among … nurses. Journal of managerial psychology, 19 (4).
Cropanzano, R. etal. (2000).The relationship of emotional exhaustion to work attitudes, job performance rating, and organizational citizenship behaviors. Fifteenth annual conference of society for industrial and organizational psychology in New Orleans, April 13-16.
Deconinck B.James. (2010). The effect of organizational justice perceived organizational support and perceived supervisor support on marketing employees level of trust. Journal of Business Research 63(12):1349-1355.
Dymek-Thompson, C. M. (2004). Teachers' perceptions of organizational justice as it relates to leader behavior. Doctoral Dissertations.
http://digitalcommons.uconn.edu
Gilliand, Stephen. (2008). The tail of justice: A critical examination of the dimensionality of organizational justice constructs. Human Resource Management Review 18 (2008) 271–281
Goldman, E. O. (2004). National Security in the Information Age: Issues, Interpretations, Periodizations. Routledge (U.K.).
Gorsek, A. K. & Cunningham, M. M. (2014). A Review of Teachers' Perceptions and Training Regarding School Bullying. PURE Insights: 3, (6). Available at: http://digitalcommons.wou.edu/pure/vol3/iss1/6
Nadiri, H. and Tanova, C. (2010). An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry. International Journal of Hospitality management, Vol.29, 33-41
Hoy, W. K., & Tarter, C. J. (2004). Organizational justice in schools: No justice without trust. International Journal of Educational Management, 18(4), 250–259.
James, K. (1993). The social context of organizational justice: cultural, intergroupand structural effects on justice behaviors and perceptions. In: Cropanzano, R. (Ed.), Justice in the Workplace: Approaching Fairness in Human Resource Management. Erlbaum, Hillsdale, NJ, pp. 21–50.
Joolideh. F. & Yeshodhara. K. (2009). Organizational commitment among high school teachers of India and Iran. Journal of Educational Administration, 47 (1), 127-136.
Laurie L. Burney, Christine A. Henle, Sally K. Widener, (2009). A path model examining the relations among strategic performance measurement system characteristics, organizational justice, and extra- and in-role performance, Accounting, Organizations and Society 34, 305–321
MacKenzie, S. B.; Podsakoff, P. M. and Fetter, R. (1993). The Impact of Organizational Citizenship Behavior on Evaluations of Sales Performance. Journal of Marketing, 57, 70–80.
Matteson, M. T. & Ivancevich, J. M. (1996). Organizational Behavior and Management, Mc Grow- Hill Companies.Inc
Moorman, Robert H. (1991). Relationship Between Organization Justice and Organization Citizenship Behaviors: Do Fairness Perceptions Influence Employee Citizenship? Journal of Applied Psychology. 76(6).pp 845-855.
Neihoff, B.P., & Moorman, R.H. (1993). Justice as a mediator of the relationship between methods ofmonitoring and organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 36, 527 − 556.
Noor, A. (2009). Examining Organizational Citizenship Behavior asthe Outcome of Organizational Commitment: A Study of Universities Teachers of Pakistan. Proceedings 2nd CBRC, Lahore, Pakistan, November 14.
Organ. D. W. (1988). Organizational Citizenship Behavior: The Good soldier syndrome. Lexington Book, Lexington, MA.
Podsakoff, Mackenzie, Paine & Bachrach. (2000). organizational citizenship behaviors: a critical review or the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, vol. 26, N3, pp.513-563
Pugalendhi, Subburethina Bharathi and M, Umaselvi and Nakkeeran, Senthil kumar (2010). Quality of work life: Perception of college teachers. Published in: Indian Journal of Commerce & Management Studies, 02 (01). 47-65.
Robbins, S.P (2001). Organizational Behavior. New Delhi. Prentice Hall, Inc
Scandura, T. A. (1999). Rethinking Leader-Member Exchange: an Organizational Justice Perspective. Leadership Quarterly. 10.
Schacter, D. (2011). Psychology. Worth Publishers.
Spector, P.E & Charash, V.C, (2001). The Role of Justice in Organizations. A Meta – Analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 180, 278.
Yavuz, M. (2010). The effects of teachers’ perception of organizational justice and culture on organizational commitment. African Journal of Business Management. 4(5), 695-70.