ارائه و اعتبارسنجی چارچوب ادراکی تبیین عملکرد مدیران مدارس ابتدائی شهر تهران
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
الکلمات المفتاحية: عملکرد, مدیر, مدارس ابتدایی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه و اعتبارسنجی الگوی تبیین عملکرد مدیران مدارس ابتدائی است که درشهر تهران صورت گرفته است.که با روش آمیخته (کیفی- کمی) صورت گرفت. در بخش کیفی مشارکت کنندگان شامل متخصصان حوزه آموزش و پرورش بودند که بر اساس اصل اشباع نظری و بکارگیری رویکرد نمونه گیری هدفمند، تعداد 17 نفر انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی پژوهش، پاسخگویان شامل مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران بودند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 318 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتایج بخش کیفی طراحی گردید. پایایی ابزار پژوهش از طریق آلفای کرونباخ بررسی شد که مقدار آن 86 درصد حاصل شد. روایی پرسشنامه نیز از طریق روایی محتوایی و سازه مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها در بخش کیفی به کمک روش کدگذاری با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2020 و در بخش کمی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای Smart PLS2 و AMOS صورت گرفت. یافتهها نشان داد که چارچوب ادراکی تبیین عملکرد مدیران مدارس ابتدائی دارای دو بعد رفتاری و هنجاری بود. این چهارچوب در بعد رفتاری شامل 5 مولفه (ارزشها، رضایت شغلی، انگیزش، شخصیت، خلاقیت) و در بعد هنجاری دارای 6 مولفه (ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، نقشها و انتظارات، هدفها و استراتژی) بود. در بخش کمی تمامی مولفهها دارای اعتبار بودند و چارچوب ارائه شده از برازش مناسب برخوردار بود. پیشنهاد میشود برنامه های اجرائی برای ارتقای وضعیت هر یک از متغیرها با مشارکت خود مدیران مدارس طراحی و اجرای این برنامهها بصورت مستمر پیگیری شود. همچنین در طراحی دورههای ضمن خدمت، محتوای این دورهها به گونه ای تدوین شود که متغیرهای هنجاری و رفتاری به عنوان بخشی از این محتوا قرار بگیرد.