شناسایی و سطحبندی عوامل اثرگذار بر آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :محمدحسین محمدی کیا 1 , محمد نقی ایمانی 2 , علیرضا محمدی نژاد گنجی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن
3 - عضو هیات علمی تمام وقت دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
الکلمات المفتاحية: آموزش دانشگاهی, دانشگاه آزاد, مدلسازی ساختاری تفسیری, نیازهای صنعت,
ملخص المقالة :
توسعه صنعتی هر ملتی با دانش و مهارت آن ارتباط مستقیم دارد. بنابراین، بهبود تواناییهای فارغ التحصیلان یک مسئله حیاتی برای هر سیستم ملی آموزش عالی است. در این رابطه آموزش ارائه شده متناسب با نیازمندیهای بازار کار و صنعت امری ضروری است . مشارکتهای موثر صنعت و آموزش عالی می تواند نقش مهمی در تربیت فارغ التحصیلان شایسته ای داشته باشد که قادر به راهاندازی مشاغل جدید و ایجاد شغل هستند.هدف مطالعه حاضر شناسایی و سطحبندی عوامل اثرگذار بر آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی است. پژوهش حاضر، روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته است. روش نمونهگیری در هر دو بخش کیفی و کمی بهصورت هدفمند است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و مدیران و فعالان صنایع شهرستان دماوند بودند. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. نتایج بخش کیفی نشان داد که دوازده عامل شامل آموزش مهارتهای اشتغال پذیری، توسعه برنامه درسی، مشارکتهای صنعتی، برنامه ریزی و توسعه آموزشی، فرهنگ سازی کارآفرینانه، قانونی و حقوقی، حمایتهای دولتی، سیاستگذاری، مالی، زیرساخت، سیاستهای توسعه منابع انسانی دانشگاه، سیاستهای آموزشی، پژوهشی بر آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی تاثیرگذارند. بر اساس نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری بیشترین وابستگی در متغیرهای سیاستهای توسعه منابع انسانی و سیاستهای آموزشی بود. در این میان متغیر مشارکتهای صنعتی از وابستگی کمتری برخوردار بودند. و در نهایت اینکه متغیر مشارکتهای صنعتی از بالاترین نقش برخوردار بود.