تحلیل عاملی مؤلفههای مدیریت مدارس تابآور به منظور ارائه مدل
زهرا خدادادی
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
الهام کاویانی
2
(
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
سوسن لایی
3
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
مریم اسلامپناه
4
(
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
الکلمات المفتاحية: تابآوری, مدارس تاب آور, مدیریت مدارس,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تحلیل عاملی مؤلفههای مدارس تابآوری به منظور ارائه مدل بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و کمی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس استان کردستان تشکیل بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول مورگان نمونه مکفی به میزان 384 نفر انتخاب که درنهایت پرسشنامههای کامل 369 عدد بود. جهت بررسی روایی در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. همچنین جهت بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که میزان کل پایایی ابزار پژوهش 92/0 بود که حاکی از پایایی قابلقبول ابزار داشت. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS و Lisrel استفاده شد. یافتهها نشان داد که این 4 عامل مربوط به بعد شرایط علی مدل داده بنیاد مدارس تاب آور درمجموع 682/82 درصد از واریانس را تبیین نمودند؛ یعنی گویههای این پرسشنامه 82 درصد بعد شرایط علی مدارس تاب آور را میتوانند تبیین کنند. همچنین، 7 عامل مربوط به بعد شاخصهای راهبردی مدارس تاب آور درمجموع 63/76 درصد از واریانس را تبیین نمودند. شاخصهای زمینهای مدارس تاب آور درمجموع 27/65 درصد از واریانس را تبیین نمودند؛ شاخصهای مداخلهگر مدارس تاب آور درمجموع 42/72 درصد از واریانس را تبیین نمودند؛ شاخص-های پیامدی مدارس تاب آور درمجموع 36/82 درصد از واریانس را تبیین نمودند و درنهایت شاخصهای مربوط به بعد پیامدی دربردارنده 4 عامل بود که عامل اول دارای 3 گویه و با توجه به الگوی مفهومی پژوهش بهعنوان مؤلفه سلامت روانی، عامل دوم با 3 گویه و بهعنوان خودآگاهی، عامل سوم با 3 گویه و بهعنوان همکاری و مشارکت، و عامل چهارم با 3 گویه و بهعنوان ارتقای بهداشت عمومی بود.
_||_