نقش مؤلفههای تئوری انتخاب در کارآفرینی با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری
الموضوعات :علی جعفری 1 , روح اله سمیعی 2 , فریدون آزما 3 , محمد رضا صفاریان طوسی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحدعلی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, آموزش, تئوری انتخاب, نیازها, رفتار کارآفرینی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مؤلفههای تئوری انتخاب در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی_توسعهای و از نظر روش انجام به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دانشجویان کاردانی و کارشناسی دانشگاههای فردوسی و علمی کاربردی مشهد می باشد که با توجه به تعداد بیش از ۱۰۰۰ نفر، غیرقابلشمارش بوده؛ لذا حجم نمونه براساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ۳۸۴ نفر تعیین گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای سنجش کارآفرینی (اسکاربوروف و زیمرر، 2006) و سنجش نیازها براساس تئوری انتخاب (صاحبی، 1380) استفاده شده است. پایایی پرسشنامۀ کارآفرینی 87/0 و ابعاد تئوری انتخاب 91/0 براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شده و روایی آنها توسط اساتید و خبرگان موردتأیید می باشد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام پذیرفته است. نتایج بهدستآمده حاکی از این بود که بین مؤلفههای تئوری انتخاب و کارآفرینی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بیشترین رابطه بین مؤلفۀ نیاز به بقا با کارآفرینی به میزان ۷۱۹/. مشاهده می شود. برای بررسی میزان و درجۀ تأثیر هر یک از مؤلفههای تئوری انتخاب بر کارآفرینی، از معادلۀ ساختاری استفاده و مدل طراحیشده تأیید گردید.
_||_