ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :نوشا هژبرنژاد 1 , امیرحسین محمودی 2 , فاطمه حمیدی فر 3 , محمد نقی ایمانی 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکنان, مدیریت استعداد, سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و منابع انسانی بودند که بعد از انجام 13مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافته ها: در نهایت 5 بعد، 11 مؤلفه و 44 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد.نتایج نشان داد که بعد نظام جذب استعداد با ضریب 0.743، بعد نظام توسعه و آموزش استعداد 0.680، بعد نظام ارزیابی و کشف استعداد 0.641، بعد نظام جذب استعداد 0.517 و ارتقا استعداد 0.468به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی داشتند. اعتبار الگو نیز با 4 بعد (فهم، تطبیق، تعمیم و کنترل) و 4 بُعد ( فلسفه و اهداف، مبانی تئوریک، مراحل اجرا و نظام ارزشیابی و بازخورد) مورد ارزیابی قرار گرفت در نهایت میزان اجرایی بودن الگو مورد پرسش قرار گرفت که با میانگین 3.82 مورد تایید قرار کرفت و نتایج نشان داد این الگو از قابلیت اجرای بالایی برخوردار است که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشت
_||_