طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی زاید با رویکرد ترکیبی (مطالعه موردی: برنامه درسی مدارس کاردانش دوره متوسطه دوم)
الموضوعات :غلام رضا حسن پور دهنوی 1 , حسین مومنی مهمویی 2 , مهدی زیرک 3 , علی اکبر عجم 4
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
الکلمات المفتاحية: برنامۀ درسی زاید, آموزش متوسطه دوم, شاخۀ کاردانش,
ملخص المقالة :
هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی برنامۀ درسی زاید در آموزش متوسطه دوم شاخۀ کاردانش می باشد. این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجام پذیرفت. در بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردید. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان برنامهریزی درسی و خبرگان آموزش فنی حرفهای شاخۀ کاردانش به تعداد ۱۸ و در بخش کمی شامل مدیران، معاونان و هنرآموزان مدارس کاردانش شهر مشهد به تعداد ۲۷۵۰ نفر بودند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. با در نظر گرفتن قانون اشباع، تعداد ۱۱ نفر و در بخش کمی براساس فرمول کوکران، تعداد ۳۳۷ نفر با روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محقق ساخته مربوط برنامۀ درسی زاید با ۸۸ سؤال استفاده گردید. درنهایت روایی صوری و محتوایی ابزار به تأیید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آنها نیز ۸۶۵/. محاسبه شد که مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزارهای آموس و Spss۲۴ استفاده شد. نتایج نشان دادند که برنامۀ درسی زاید دارای ۶ بُعد محتوا، ویژگیهای ساختاری، فضای آموزشی، ویژگیهای فراگیران، ویژگیهای یاددهندگان و فرایندهای آموزشی میباشد. همچنین بُعد فضای آموزشی از بیشترین و بُعد فرایندهای آموزشی از کمترین بار عاملی برخوردار هستند.
_||_