واکاوی ساختار سازمانی هنرستان های کاردانش منطقه 4 شهر تهران جهت الگوی مناسب
الموضوعات :فاطمه قاسمی دهبنه 1 , امیر علی اصغری 2
1 - 2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد الکترونیک، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
الکلمات المفتاحية: ساختار سازمانی, الگوی مناسب, آموزش و پرورش, هنرستانهای کاردانش.,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف واکاوی ساختار سازمانی هنرستانهای کاردانش منطقه 4 شهر تهران به منظور ارائه الگوی مناسب انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نوع طرحهای ترکیبی- اکتشافی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل دو گروه است. گروه اول شامل 10 نفر از خبرگان فعال در وزارتخانه آموزش و پرورش واداره کل شهرتهران شاخه کاردانش (جهت جمعآوری دادههای کیفی به روش دلفی) و گروه دوم مدیران، معاونان و سرپرستان بخش هنرستانهای کاردانش منطقه 4 شهر تهران (جهت جمعآوری دادههای کمّی) بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تائید روایی از روش روایی محتوایی به شیوه نسبت روایی محتوایی لاوشه استفاده و مورد تائید واقعشده است، جهت تائید پایایی پرسشنامه با نرمافزار اکسپرت چویس، نرخ ناسازگاری کمتر از 1/0 محاسبه شدو پایایی سؤالات مورد تائید قرار گرفت. جهت شناسایی مؤلفهها و شاخصههای ساختار سازمانی هنرستانهای کاردانش منطقه 4 شهر تهران و رتبهبندی آنها از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی با نرمافزار اکسپرت چویس، استفاده شده است. با توجه به نتایج و نظر خبرگان در بین مولفههای اصلی، برنامهریزی و فرآیند آموزش با وزن 385/0 رتبه اول، بهبود منابع مالی از طریق مشارکت با وزن 291/0 رتبه دوم، اهداف و استراتژی با وزن 245/0 رتبه سوم، مدیریت منابع انسانی با وزن 210/0 رتبه چهارم، فناوری با وزن 178/0 رتبه پنجم، ابعاد و اندازه سازمان با وزن 152/0 رتبه ششم و تخصیص وظیفه (فعالیت) با وزن 128/0 رتبه هفتم را به منظور ارائه الگوی مناسب کسب کردهاند.