ارائه الگوی نظام آموزش عالی بر اساس فرآیند توسعه منابع انسانی
الموضوعات :مریم گلی پور 1 , معصومه اولادیان 2 , محمود صفری 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران.
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: نظام آموزش عالی, توسعه منابع انسانی, فرآیند توسعه منابع انسانی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر عبارت است از ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی. توسعه منابع انسانی میتواند نقش مهم و قابلتوجهی در تطبیق سازمانها با شرایط در حال تغییر داشته باشد؛ زیرا سازمانها از مجموعهای از افرادی تشکیل شده که برای رسیدن به اهداف تدوین شده تلاش مینمایند. روش پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی و به روش اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از مدیران آموزش عالی به تعداد 85،594 نفر بود. همچنین در بخش کمی متشکل از کلیه کارشناسان و مدیران نظام آموزش عالی در سال 1399 میباشد. جهت محاسبه حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از کارشناسان و مدیران نظام آموزش عالی در پاسخ به سؤالات پرسشنامه انتخاب شده و همکاری کردند. از طرفی پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش درنظر گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده در بخش کیفی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی آل اس انجام شد. نتایج نشان دادند 12 مؤلفه در تبیین ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی نقش دارند که عبارتاند از خودکارآمدی، عزتنفس، انگیزه، توانمندسازی، یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، فناوری، رضایت شغلی، توسعه جامعه، تسهیل شبکهسازی و توسعه سرمایه انسانی. ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیلشده محاسبه شده نیز نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
_||_