ارائه مدلی برای توسعه حرفهای مدیران مدارس مقطع دوم متوسطه
الموضوعات :محمود حسینی 1 , نادرقلی قورچیان 2 , پریوش جعفری 3
1 - دانش آموخته دکترا دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - معاون آموزشی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, توسعه حرفه ای, مدیران مدارس, , دوره دوم متوسطه.,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: داشتن یک الگوی توسعه حرفه ای به عنوان ابزاری است که مدیران به وسیلهی آن قادرند سازمان را کارآمد اداره کنند. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای توسعهحرفه ای مدیران مدارس مقطعمتوسطهدوم است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از منظر روش شناسی، پژوهش کیفی و از تکنیک داده بنیاد برای دست یابی به الگو استفاده شده است. جامعه پژوهش صاحبنظران و مدیران آموزشوپرورش بودند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد. لذا 15 نفر مورد مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته تا رسیدن به هم گرایی جواب ها مصاحبه شده است .برای تحلیل دادهها ازسیستم کدگذاریباز، محوری وانتخابی استفاده شد. یافتهها:در این پژوهش 16 مقوله فرعی و 44 مقوله فرعی(عوامل علّی8 مقوله، پدیده محوری7 مقوله، عوامل زمینه ای 9 مقوله، عوامل مداخله گر 8 مقوله، راهبردها 6 مقوله و پیامدها 6مقوله) استخراج شده است. نتیجهگیری: مدیران آموزش و پرورش می توانند به دومقوله محوری صلاحیتها وشایستگی های عمومی وحرفهای مدیران مدارس ، شرایط زمینهای ، سه موضوع فرهنگجامعه، شرایط محیطی و جومدرسه ؛ شرایط علّی در سه دسته کلی تکالیف ومأموریتهای مدرسه، ماهیت وپیچیدگی شغل مدیران وتنوع شغلی ؛ راهبردها در دوحوزه فردی وسازمانی شامل بالندگیمدیران، آموزشمدیران، الگوبرداری ومعیارهایتوسعه، گزینش ونظارت وارزیابی وهمچنین پیامدها درسه بخش آموزشی، فردی واجتماعی توجه نمایند.