ارائه الگوی جذب اعضای هیئتعلمی در مؤسسات آموزش عالی با رویکرد تحلیل مضمون
الموضوعات :سید حسن علوی راد 1 , فرشته کردستانی 2 , یلدا دلگشایی 3 , اسد حجازی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و مدعو، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: عضو هیئتعلمی, جذب, دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی,
ملخص المقالة :
امروزه استخدام و بهکارگیری سرمایه انسانی در سازمانها بهویژه مراکز آموزش عالی و دانشگاهها تأکید بر ارزیابی کیفی متقاضیان و جذب افراد شایسته و توانمند دارد. بنابراین ارائه الگویی مناسب برای جذب هیئتعلمی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی جذب هیئتعلمی در دانشگاههای غیردولتی هست. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری را اساتید، متخصصان و صاحبنظران مدیریت و برنامه ریزی دستگاه های خط مشی گذار در زمینه جذب و نگهداری منابع انسانی تشکیل می دهند که بااستفاده از روش نمونهگیری هذفمند با 16 نفر از آنان مصاحبه صورت پذیرفت؛ برای تحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل مضمون (تم) استفادهشد. نتایج با توجه به چهار مرحله فرآیند جذب شامل برنامهریزی، نیرویابی، گزینش و بهکارگماری تحلیل شد، در بخش برنامهریزی 5 مؤلفه (تعیین نیاز، معیار اجتماعی، معیار فرهنگی، معیار اخلاقی و بودجه و مجوز جذب)، در بخش نیرویابی ، 2 مؤلفه (اعلام فراخوان و بررسی پرونده متقاضیان)، در بخش گزینش ، 3 مؤلفه(بررسی صلاحیت علمی و عمومی، استعلام از مراجع و صدور رأی هیئت اجرایی) و درنهایت در بخش بهکارگماری ، 3 مؤلفه (اطلاعرسانی، رسیدگی به شکایات و صدور حکم) شناسایی و در قالب الگوی جذب هیئتعلمی در دانشگاههای غیردولتی ارائهشده است.
_||_